En industrikris av sällan skådat slag

2008-11-18 23:00  

Det här är en debattartikel. Åsikterna som framförs är skribentens egna.

Volvo Personvagnar står inför ett krisläge med vikande försäljning och stora varsel. Trots det lever Volvoandan hos oss medarbetare, skriver Magnus Sundemo, ordförande för akademikerna på Volvo Cars.

Det har länge varit uppenbart för många av oss Volvomedarbetare att satsningen på bränsleslukande modeller är ostrategisk och ohållbar.

Inom företaget finns sedan länge den kompetens som krävs för att möta kundernas miljöförväntningar, nu och i framtiden.

Vi vet också att dessa miljömål är möjliga att förena med ett av Volvos klassiska kärnvärden - säkerhet. Säkerhetstänkandet och tekniska innovationer har i decennier lagt grunden för varumärkets internationella styrka.

Vi har också sett att det fanns få fördelar med försäljningen till Ford.

1999 var analysen att Volvo behövde dela utvecklingskostnaderna för framtidens drivlinor och att den kompetensen saknades inom Volvo PV. Ford tycktes dessutom ha en enastående bredd i allt från hybrider till bränsleceller.

Volvo hade långt tidigare visat upp utvecklade miljölösningar, alltså hade vårt gemensamma miljökunnande potential att leda långt.

Men inget av det Ford hade presenterat var färdigt för verkligheten. Den enda hybridbil som Ford hittills har lyckats få i produktion var den som visades i Genève 1999, utvecklad av Volvo PV. Bilen finns nu på marknaden som Ford Escape.

Som en liten snabbfotad tillverkare, fortfarande med tillräcklig spetskompetens för att utveckla och industrialisera en komplett bil, kan vi möta efterfrågan från ett miljömedvetet, snabbt växande segment bilköpare i Europa och USA.

Volvos relativa litenhet kan, rätt förvaltad, visa sig vara en avgörande fördel för att snabbare och enklare än konkurrenterna ställa om till de produkter som morgondagens kunder efterfrågar.

Trots den extrema situationen på den finansiella marknaden och dess allvarliga följder, lever lyckligtvis klimatfrågan i medvetandet hos konsumenter, politiker och företagsledare.

Detta är något unikt. Normalt brukar miljöfrågor falla tillbaka i lågkonjunktur, men inte denna gång. Det är en stor möjlighet för ett företag av Volvo PVs storlek och karaktär. Flexibilitet och tekniskt nytänkande blir en stor konkurrensfördel.

Vi skulle vilja att företagsledningen ger oss utmaningen att utveckla framtidens mobilitet. Uppdraget att utveckla bilar och system som möter och överträffar kundernas och samhällets krav på miljöanpassade och säkra transporter.

Vi skulle vilja att regeringen med kraft engagerar sig i frågorna om bilindustrins utveckling. En regering som förmår se utvecklingen bortom de varsel som tynger oss alla och som riskerar att bli ett mentalt hinder för den tekniska offensiv och kraftsamling som nu gäller.

Passivitet kommer tt leda till att spetskompetensen försvinner, vilket i sin tur underminerar hela fordonsindustrins ställning i Sverige. Då står vi inför en industrikris av sällan skådat slag.

Om vi kan se en kraftsamling från företagsledning, näringsliv och politik är jag övertygad om att medarbetarna skulle ge järnet för att Volvoandan på nytt skulle blomstra.

Volvos svårigheter kan utlösa en stor industrikris som får svåra återverkningar för hela Sverige. Men företaget och vi medarbetare har förutsättningar att vara en del av lösningen i?stället för en del av problemet.

Jag är övertygad om att synliga ägare i samarbete med en aktiv regering är en nödvändig del i denna lösning. Vad hindrar oss från att gemensamt ta ansvar för vår egen framtid?

Magnus Sundemo

Ordförande Akademikerklubben Volvo Cars, Sveriges Ingenjörer.

Ny Teknik Admin

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Debatt