Opinion

”Empatisk förmåga blir viktigare än att kunna koda”

Stefan Moritz, Veryday. Foto: Veryday

DEBATT. Många svenska företag satsar på artificiell intelligens. Men det är empati, kritiskt tänkande och kreativitet som behövs när nya produkter och tjänster utvecklas, skriver Stefan Moritz, innovations- och designexpert på Veryday.

Publicerad

Många företag har satsat bra på sin digitalisering, men missat själva kärnfrågan: att konsumenter inte bara vill ha billiga produkter, de söker också efter de bästa upplevelserna. Försäkrings- eller elbolag jämförs idag med Spotify eller Uber, som ger upplevelser i världsklass – inte med andra el- och försäkringsbolag.

Som född i Tyskland har jag lagt märke till hur stolta svenskar blir när Sveriges digitala mognad nämns. Tyvärr räcker inte teknisk kompetens för att skapa långsiktiga konkurrensfördelar menar jag, tvärtom kan för ensidigt teknikfokus bli en fälla. I en global värld får alla företag tillgång till smart teknik.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här