Opinion
”Empatisk förmåga blir viktigare än att kunna koda”
Stefan Moritz, Veryday. Foto: Veryday
DEBATT. Många svenska företag satsar på artificiell intelligens. Men det är empati, kritiskt tänkande och kreativitet som behövs när nya produkter och tjänster utvecklas, skriver Stefan Moritz, innovations- och designexpert på Veryday.
Många företag har satsat bra på sin digitalisering, men missat själva kärnfrågan: att konsumenter inte bara vill ha billiga produkter, de söker också efter de bästa upplevelserna. Försäkrings- eller elbolag jämförs idag med Spotify eller Uber, som ger upplevelser i världsklass – inte med andra el- och försäkringsbolag.
Som född i Tyskland har jag lagt märke till hur stolta svenskar blir när Sveriges digitala mognad nämns. Tyvärr räcker inte teknisk kompetens för att skapa långsiktiga konkurrensfördelar menar jag, tvärtom kan för ensidigt teknikfokus bli en fälla. I en global värld får alla företag tillgång till smart teknik.