Opinion

”Elvägar för lastbil – Kejsarens nya kläder”

Elvägen är en två kilometer lång vägsträcka längs med E16 strax väster om Sandviken. Foto: Pontus Lundahl / TT

DEBATT. Det är hög tid att kritiskt granska elvägar för tunga lastbilar. Idén är att förse vägarna med stolpar och kontaktledningar - som vi redan har längs järnvägen. Rull- och luftmotstånd, verkningsgrad och kostnader, allt talar emot, enligt Sten Lövgren.

För att driva ett fordon framåt krävs det energi för att övervinna rullmotståndet och luftmotståndet. Om fordonet dessutom drivs med fossila bränslen, uppstår skadliga luftföroreningar som är ett hot mot vår miljö och fortlevnad.

1. Rullmotståndet är en rent fysikalisk enhet och ett mått på den samverkan som sker i kontaktytan mellan järnvägshjul och räls respektive gummihjul och asfalt eller betong. Järnvägshjul har mycket lågt värde då stålhjul mot stålräl rullar lätt och kontaktytan bara är lika stor som en 10-krona. Dessutom är järnvägshjulen styrda av den fläns som håller kvar hjulet i sidled på rälsen. Lastbilen har betydligt högre värden.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här