Opinion

”Eldriven båttrafik bättre för hälsan”

Foto: TT

DEBATT. Sjöfarten genererar stora lokala utsläpp. Men inte ett enda projekt, inte en enda krona går hittills till att ställa om sjöfarten. Detta trots att regeringen själv betonar sjöfartens roll i kollektivtrafiken, skriver Hans Thornell, vd Green City Ferries Rederi AB och Mattias Goldmann, vd Fores med 2030-sekretariatet.

Det är nu ett halvår sedan regeringen lanserade sin maritima strategi och vision, om ”Konkurrenskraftiga, innovativa och hållbara maritima näringar som kan bidra till ökad sysselsättning, minskad miljöbelastning och en attraktiv livsmiljö”.

Vi tvingas konstatera att regeringen hittills försummat ett antal uppenbara tillfällen att börja förverkliga visionen. Stadsmiljöavtalen, som ska gå till miljömässigt bättre trafiklösningar, har bara gått till spårväg och eldrivna bussar. Klimatklivet delfinansierar över tusen laddplatser för elbilar och regeringen arbetar nu med att ta fram en särskild peng till elbussar.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här