”Elbilens tid är nu”

2015-01-25 06:00  
Elbilar vid en elbilsuthyrning i Hangzhou city, Kina. Foto: TT

Det här är en debattartikel. Åsikterna som framförs är skribentens egna.

REPLIK. Att vänta med elbilen vore som att bromsa sig ur en uppförsbacke. I motsats till Johnny Kellner tror vi att elbilens tid är nu.

I en debattartikel i Ny Teknik den 13 januari luftar Johhny Kellner sina farhågor kring elbilen. Han menar att elbilen har miljönackdelar och måste ses i ett större hållbarhetsperspektiv.

Om det senare är vi överens. Att vi ser och analyserar ny teknik ur ett hållbarhetsperspektiv är kanske en av vår tids ödesfrågor. Därför blir det lite konstigt när Johnny Kellner så oreserverat förespråkar en satsning på vätgas, utan att beröra helheten. Hur mycket energi krävs totalt sett, från tillverkning till förbrukning, för att driva en vätgasbil jämfört med en elbil?

Johnny Kellner vet säkert vilka utsläpp som transporter orsakar. Dagens oljeslukande transportsektor står för 18,5 miljoner ton CO2-ekvivalenter, en tredjedel av Sveriges totala utsläpp. Och det är personbilarna som står för det mesta, 58 procent. En mer konkret bild är denna: under 2013 såldes motsvarande 15 stycken Globen fyllda med bränsle i Sverige; nio miljoner kubikmeter bensin och diesel som bränts och flyttats upp i atmosfären!

Vi är övertygade om att elbilen är en del av lösningen på detta problem. Skälet stavas energieffektivitet och ”bränsleflexibilitet”. Att driva dagens personbilsflotta på runt 4,3 miljoner personbilar kräver cirka 40 TWh i bensin och diesel. Om flottan istället var elbilar skulle det krävas 15 TWh el – el som kan komma från sol och vind. I Helsingborg har vi framgångsrikt laddat bilarna i vår elbilspool med solceller. Under de tre år som bilarna rullat har de fått 9000 mil från solen. Och ett enda av våra vindkraftverk kan försörja cirka 2000 elbilar med el.

Elen kan förvisso också komma från kolkraftverk - men det är inget argument för att stoppa införandet av energieffektiv teknik. För inte menar väl Johnny Kellner att vi ska vänta med att reducera transportsektorns utsläpp tills dess att energisektorn rensat bort sina? Utvecklingen måste ske parallellt, där varje sektor tar sitt ansvar. Vilket energisektorn faktiskt gör. År 2013 var första året som produktionsökningen av förnybar el var större än produktionsökningen av fossil el i det globala elsystemet.

Klarar nätet elbilar? Svaret är ja. Snart kommer moderna, smarta hemmaladdare att styra laddning till de delar av dygnet när effektbehovet och elpriserna är lägre än under ”peak hours”.

Men låt oss utgå från dagens situation och göra ett tankeexperiment. En titt i statistiken för torsdagen den 15 januari visar att riket som helhet krävde 21 947 MW mellan klockan 17 och 18, den tid då många kommer hem från jobbet. Säg att 250 000 elbilar samtidigt sätts på laddning vid 230V och 10 A. Det skulle betyda en effektbehovsökning med 575 MW till 22 522 MW, det vill säga tre procent. Det är inte så mycket att orda om. Den vindkraft som tillkommer under 2015 räcker gott och väl för en kvarts miljon elbilar.

Vi tror på elbilen. Kombinationen av hög verkningsgrad och förnybar el är tekniskt och miljömässigt oemotståndlig. Elbilen har tre gånger så hög verkningsgrad, till en energikostnad på två kronor milen. Den är tyst, avgasfri, kul att köra och laddas enkelt hemma på uppfarten. Elbilen kan sänka transportsektorns utsläpp, göra våra städer renare och tystare och dessutom minska vårt beroende av olja.

Att vänta med elbilen vore som att bromsa sig ur en uppförsbacke. I motsats till Johnny Kellner tror vi att elbilens tid är nu.

Anders Östlund vd Öresundskraft

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Debatt