Opinion

”Elbilen kräver laddning – sluta ta bort parkeringsplatser”

Foto: Tomas Oneborg/SvD/TT

DEBATT. En elbil behöver inte åka till en tankstation utan kan laddas när den står partkerad, vid bostad eller arbetet. Det är därför paradoxalt att politiken går mot färre parkeringsplatser på kvartersmark, skriver Ander Ydstedt, KAK.

Intresset för elbil stort och ökar. Varannan personbil som säjs är laddbar och var fjärde är en elbil. Samtidigt genomförs nu en politik som går tvärt emot ökad andel elbilar. För att kunna laddas behöver nämligen tillgång till parkering, men många kommuner arbetar konsekvent för att minska tillgången på p-platser på kvartersmark, i anslutning till boende och arbetsplatser. En statlig utredning har nyligen kommit med föreslag som ger kommunerna möjlighet att minska kraven på parkering.

De flesta som ska välja bil ser med rätta behovet av en egen parkeringsplats för att kunna ladda bilen över natten som en förutsättning för att skaffa elbil. Enligt en ny  Skop-undersökning gjord på uppdrag av KAK ser en stor majoritet av svenskarna (64 procent) det som helt nödvändigt med en egen parkeringsplats med möjlighet att ladda om de skulle köpa en elbil. 

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här