Opinion

”Efter coronakrisen – nu måste företag minska utsläppen i leverantörskedjan”

Mikael Ternhult, partner och specialist inom logistik på Boston Consulting Group. Foto: Boston Consulting
Foto: Fredrik Sandberg/TT

DEBATT. Nu när företag ser över sina leverantörskedjor för att sänka riskerna framåt bör de även ta tillfället i akt att etablera kedjor som minskar koldioxidutsläppen, skriver Mikael Ternhult, Boston Consulting Group.

Leverantörskedjor genererar ofta betydligt mer koldioxidutsläpp än företagens drift. Företag har löpande optimerat leverantörskedjorna under lång tid men i dag finns kraftfulla verktyg som tillgängliggör mer data än tidigare vilket underlättar detta arbete.

Utöver kostnad i relation till kapitalbindning och leveranstid borde även miljöaspekten bli en parameter i besluten. På så sätt kan företag förbättra sin hållbarhet och därmed sin ekonomiska vinst på sikt.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här