Opinion

”Dynamiska företag hotas av nya regler för biodrivmedel”

Alger kan bli framtidens biobränsle. Foto: Johan Gunséus
Per Frankelius, Docent Företagsekonomi, Linköpings universitet
Mats Eklund, Professor Industriell miljöteknik, Linköpings universitet.

DEBATT. Svenska biodieselföretag kämpar mot strömmen. Vårda forskningen och de investeringar som gjorts i biodrivmedel och riv upp förslaget om kraftigt ökad skatt på biodiesel från vegetabiliska oljor, skriver Mats Eklund och Per Frankelius, vid Linköpings universitet.

Under sommaren har finansdepartementet haft ett förslag ute på remiss om att tidigare skattebefrielse för vissa biodrivmedel ska upphöra. Just nu väntar förslaget på en ny regering. I förslaget ingår kraftigt ökad skatt på biodiesel tillverkat av vegetabiliska oljor. Vi vill som forskare som länge studerat utvecklingen av hållbara lösningar inom miljöteknik diskutera förslaget ur ett innovationsperspektiv.

Övergång till nya drivmedel inom transportområdet är en mycket stor utmaning där vi i Sverige har gjort lovvärda försök men ändå inte kommit långt (10 procent av vägtransporterna skedde med förnybara drivmedel 2013). Ingen kan i dag svara på vilken roll biodiesel, etanol, metanol, biogas och el kommer att ha i framtidens transportsystem. Sannolikt kommer flera lösningar att finnas parallellt under lång tid.

Prova Ny Teknik – 49 kr
för 1 månad


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här