Opinion

”Du kan lita på dominoeffekten”

DEBATT. Vänta inte på att skolan ska få fart på teknikundervisningen. Utmana fantasin, fram med ballonger, kulor, ramper och små vagnar. Det behövs bara en liten knuff så gör dominoeffekten resten, enligt Harriet Aurell.

Ännu en gång verkar försöken att öka barns och ungdomars teknikintresse gå över styr. Pengar delas ut till olika teknikaktörer utan att en genomarbetad handlingsplan gjorts. 

Under de senaste 30 åren har det bara varit ett evigt upprepande av mer eller mindre fantasilösa kampanjer som kortsiktigt höjt ansökningssiffrorna till ingenjörsprogrammen – innan siffrorna sjunkit tillbaka till ursprunglig nivå igen.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här