Opinion

”Döda vinkeln är inte barnens ansvar”

Med hjälp av en film vill norska lastbilsägare lära barnen att vinka till föraren. Istället borde lastbilstillverkarna åtgärda döda vinkeln, skriver debattörerna. Foto: NLF / Youtube
Malin Gibrand, trafikplanerare på Trivector Foto: Lars Lydig
Pelle Envall, trafikplanerare på Trafikutredningsbyrån
Katja Kircher, forskningsledare på Statens väg- och transportforskningsinstitut Foto: Lars Forsberg
Ulf Eriksson, medicine doktor på Trivector Foto: Lars Lydig
Kristina Glitterstam, trafikplanerare på Tyréns

DEBATT. Vissa fordon har så begränsad sikt att 14 cyklande barn samtidigt ryms i döda vinkeln. Ställ krav på lastbilstillverkarna – inte på att barnen ska lära sig vinka till chauffören, skriver bland andra Pelle Envall, Trafikutredningsbyrån och Katja Kircher, VTI.

En film från Norge om barns beteende i trafiken delas flitigt i sociala medier. Budskapet är att barn ska ta ansvar för att undvika lastbilars döda vinklar innan de går över gatan. Vi ser en bättre lösning. Ställ krav på certifiering av tunga fordons döda vinklar.

Med certifiering kan transportköpare gå före föråldrade regelverk, för att skydda barns liv och öka deras rörelsefrihet i våra städer.

Filmklippet (som du kan se här nedanför, reds anmärkning) visar hur en liten flicka är nära att bli påkörd av en lastbil på ett övergångsställe, trots att hon följer de regler som hon lärt sig. Chauffören ser henne inte på grund av lastbilens så kallade döda vinklar, de områden runt fordonet som föraren svårligen eller omöjligen kan se. Budskapet är att barn ska ta ytterligare ansvar genom att vinka till lastbilsföraren innan de går över gatan.

Filmen är framtagen av Norges Lastebileier Forbund (NLF) och är en del av en kampanj med syfte att upplysa både vuxna och barn om lastbilens döda vinklar. Den lyfts fram av debattörer som ”oerhört viktig information för att förebygga att barn körs på av lastbilar, sopbilar och bussar.”

Filmen är välgjord och den har goda intentioner. Den lyfter upp den stora bristen hos dagens lastbilar. Men att kräva av barn att vinka till lastbilschaufförer är ingen lösning.

Enligt Nollvisionen ska vi utforma ett transportsystem som är förlåtande, där barn och unga ges särskild uppmärksamhet. Brittiska studier visar att den döda vinkeln skiljer mycket mellan olika lastbilar. Vissa fordon har så begränsad sikt att 14 cyklande barn samtidigt ryms i områden där chauffören har svårt att upptäcka dem. I det fallet som visas i den norska filmen kunde en nedsänkt förarhytt med större fönsterpartier hjälpt föraren att i tid upptäcka barnet och undvika livsfara. Ny teknik med sensorer och kameror kan ytterligare förbättra lastbilsförarens arbetsmiljö och trafiksäkerheten för oskyddade trafikanter.

Vilka åtgärder som effektivt minskar den döda vinkeln är redan känt, men för ett bredare införande behövs högre krav. I väntan på en säkrare fordonsflotta är det inte barnens rörelsefrihet som ska begränsas. Istället borde städer överväga vilken tillgänglighet fordon med bristande utformning ska få ha till stadsmiljöer med stor andel barn och oskyddade trafikanter.

Lastbilsförare måste få bättre förutsättningar att framföra sitt fordon på ett säkert sätt. Transportköpare behöver få bättre möjligheter att påverka lastbilstillverkare. Certifiering av säkra fordon utan döda vinklar gör att transportköpare kan ställa krav som är högre än föråldrade regelverk. På så sätt kan säkrare fordonsdesign och tekniska hjälpmedel snabbare komma ut på marknaden. Vi tror på tekniken och att förbättra fordonen. Ställ krav på de vuxna som bestämmer, inte på barnen.

Pelle Envall, trafikplanerare på Trafikutredningsbyrån

Ulf Eriksson, medicine doktor på Trivector

Malin Gibrand, trafikplanerare på Trivector

Katja Kircher, forskningsledare på Statens väg- och transportforskningsinstitut

Kristina Glitterstam, trafikplanerare på Tyréns