”Digital radio bra för bilisterna”

2015-04-02 05:15  
DAB-radiomottagare Pure Evoke-3. Foto: Pure

Det här är en debattartikel. Åsikterna som framförs är skribentens egna.

DEBATT. Övergången till digital radio kan ge bilisterna många nya tjänster som exempelvis information i realtid om olyckor, halt väglag, stängda vägar och köer, skriver Olaf Meng, Garmin Europa och Petter Djerf, MediaMobile.

Utredningen ”Från analog till digital marksänd radio – en plan från Digitalradiosamordningen” är nu ute på remiss. Digital radio skulle gynna bilindustrin och vara positivt för bilisterna. Det ökar utbudet, förbättrar kvaliteten och ger säkrare trafikinformation. Tillsammans med ny, kompletterande teknik för bilen för digital radio lyssningen in i det tjugonde århundradet.

Svensk marksänd radio går mot en övergång från ett gammalt och fullt FM-nät till den nya digitala standarden DAB och DAB+. Regeringens digitalradiosamordnare Nina Wormbs kom med sin slutrapport i december 2014. Den ger oss en vägkarta för hur digitaliseringen ska gå till, som inte bara branschen, politiker och ansvariga myndigheter bör förhålla sig till. Den angår också bilindustrin. Inte minst eftersom över 30 procent av allt radiolyssnande sker i bilen. Genom radion får förarna nyheter, musik och underhållning på ett enkelt och kostnadseffektivt sätt, men också nya tjänster såsom bättre trafikinformation, tack vare det moderna formatet TPEG.

Med trafikinformation baserad på TPEG får bilisterna uppdaterad information i realtid kring exempelvis olyckor, halt väglag, stängda vägar och köer direkt i navigatorn. Grafik och detaljrikedom blir bättre och når bilisten snabbare. Digitala radiosändningar i marknätet skapar möjlighet att utveckla nya tjänster i bilradion, som i grunden varit detsamma sedan FM-radio gjordes tillgängligt för lyssning via bilen. Det gynnar hela den svenska bilindustrin.

Sverige hänger med i utvecklingen mot digital radio, men också inom det som kallas connected car, alltså bilar uppkopplade mot internet. Digital radio och connected car kompletterar varandra och utvecklas redan idag parallellt. Anledningen till detta gränsöverskridande tekniksamarbete är enkel; Att sända all radio och övrig data över dagens mobilnät är helt enkelt inte kostnadseffektiv. Datamängden är för stor och det skulle krävas massiva investeringar i nya basstationer för att möjliggöra stabil lyssning i bilen för alla. Trafiksäkerheten kräver en stabil och säker grundläggande infrastruktur så att många människor kan nås samtidigt på ett billigt och effektivt sätt. En hypotetisk, men allvarlig fråga är vad som händer vid en trafikolycka eller trafikstockning då en mycket stor mängd lyssnare kopplar upp sig samtidigt på mobilt internet utan att det finns kapacitet för detta? Vad händer när livsviktig trafikinformation inte når fram till alla förare? Connected car är en viktig och potentiellt revolutionerande teknik, men det är idag en premiumtjänst som inte är till för alla.

En bred, europeisk uppslutning kring ett robust, säkert och digitalt marknät är något som bilindustrin behöver, vill ha och förväntar sig. För det krävs politiska beslut. Som vid alla teknikskiften innebär en övergång till digitala radiosändningar på kort sikt en del utmaningar för både bilindustrin och bilägarna. Digitala mottagare kommer att behöva installeras i delar av den befintliga bilparken och i vissa fall kommer digitalradiomottagare att behöva installeras vid nyköp av bil. Teknikskiftet kommer dock att kunna göras utan större kostnader för konsumenten. En extern adapter kommer att kosta från cirka 1000 kr och eftermontering av digitalradiomottagare kommer att kunna göras från cirka 2000 kr. På längre sikt, när marknaden mognat, kommer sannolikt priser för både adapter och eftermontering att sjunka.

Nya bilar kommer dessutom i allt högre utsträckning med DAB+. I Storbritannien har sextio procent av alla nya bilar DAB+ mottagare. Trafiktjänster finns redan tillgängliga i Tyskland, Norge, Benelux och England och Mediamobile förbereder nu trafikservicen V-Traffic DAB i Sverige och flera andra länder.

Olaf Meng, Produktchef Trafiklösningar, Garmin Europa

Petter Djerf, Skandinavienansvarig för V-Traffic, MediaMobile

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Debatt