Opinion

”Det räcker inte med klimatsmart flygbränsle”

Mattias Goldmann. Foto: Fores

REPLIK. Bra att flyget vill satsa på att bli klimatsmart. Välkomna att ansluta er till målet om fossilbränsleoberoende fordonsflotta. Konkret innebär det 80 procent minskad användning av fossila drivmedel till år 2030, skriver Mattias Goldmann, vd för tankesmedjan Fores med 2030-sekretariatet.

2014 blir troligen det varmaste året i mänsklighetens historia. Det blir också året då vi flyger mer än någonsin, enligt Swedavias statistik. Satsningen på smartare bränslen är alltså viktig, men inte tillräcklig.

Flygets internationella samarbetsorgan ICAO har självmant tagit på sig att halvera sina utsläpp av fossil koldioxid 2005-2050. Det är skenbart i linje med IPCC:s bedömning att vår samlade klimatpåverkan måste minska med 40-70 procent till år 2050, men då bortser man från klimatpåverkan från flygets vattenångor.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här