Opinion

”Det krävs mod att bli vinnare i digitaliseringen”

Foto: All Over Press

DEBATT. Digitaliseringen har totalt ritat om kartan i taxi- hotell- och musikbranschen. Det räcker inte längre att förbättra affärsmodellen - företagen måste skapa helt nya. Möjligheterna är stora men det krävs mod i ledningen, skriver Mattias Axelson, Handelshögskolan och Dan Brännström, FAR.

Digitaliseringen har redan förändrat flera branscher. För tio år sedan fanns inte företag som Airbnb, Spotify och Uber. I dag har de ritat om kartan i hotellindustrin liksom i musik- och taxibranscherna.

Det är inte förvånande att den viktigaste frågan för ledarna för världens 500 största företag, enligt Fortune 500,  är den snabba teknologiska utvecklingen. Mötet i Davos i början av året lyfte också de pågående förändringarna som så genomgripande att de beskrevs som en fjärde industriell revolution.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här