Opinion

”Det bidde en tumme – Sverige tappar täten i självkörande fordon”

Mattias Goldmann, vd Fores

DEBATT. Sverige blir inte det land som ligger i framkant vad gäller självkörande fordon, skriver Mattias Goldmann och Andreas Bergström.

För ett par veckor sedan visade Volvo upp sitt självkörande koncept 360c; ett fordon som också är ett mobilt kontor, en sovkupé, ett vardagsrum eller en biosalong. Det fångar in flera av de nyttor vi tänker oss med självkörande bilar, förutom klimatnyttan om de framförs med förnybar energi, det kraftigt minskade bilbehovet när bilar bättre kan delas och den drastiskt minskade trafikdödligheten när människans reaktionstid ersätts av datorns omedelbara reaktion.

Detta tillsammans är grunden för den globala kapplöpningen kring autonoma fordon - där Sverige nu tycks vilja ge upp och överlåta åt andra att ta täten.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här