Opinion

Det är fel att rädda en biltillverkare

Statens medel ska användas för att ställa om näringslivet, inte för att rädda personbils-tillverkare, skriver Pontus Braunerhjelm, huvudsekreterare i Globaliseringsrådet.

Djupet och omfattningen av den kris världen drabbats av under det senaste året var omöjlig att förutspå. Ekonomin kommer dock att vända uppåt igen, men världen kommer att se annorlunda ut.

Krisen består av två komponenter: dels en djup konjunkturnedgång, dels en strukturell kris som främst berör industriländerna. Strukturomvandlingen påverkas av globaliseringen, konkurrensen hårdnar, och den pågående krisen förvärrar problemen. Befintliga företag och kluster kommer att slås ut eller försvagas, andra kommer att växa sig starkare.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här