Opinion

Debatt: Tågtrafik mot ren flygtrafik

Varför lägga pengar på höghastighetståg när man kan forska fram rena flygplan i stället, skriver Bengt Wikström (MP) i ett svar till partikolleger i ett tidigare debattinlägg.

I Ny Teknik 8 april anger Karin Svensson Smith och Marcus Andersson höghastighetståg med max hastighet 300 km/h som ett framtidsprojekt med investeringar i ny räls för minst 125 miljarder kronor. Inget nämns om möjligheten att forska fram rena flygplan som med marschfart 800 km/h skulle göra denna gigantiska infrastruktursatsning onödig.

Den tänkta järnvägsetableringen kommer att medföra att det röjs cirka 50 meter breda gator i landskapet där ingen annan verksamhet kan tillåtas, ett mycket högt buller när tågen passerar, ett stort antal överklagande från närboende med åtföljande juridiska processer och därför kan det övervägas om inte miljöförstöringen blir större än miljönyttan, klart är att det blir ett mycket dyrt sätt att minska koldioxidutsläppen.

Prova Ny Teknik – 49 kr
för 1 månad


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här