Datahallen kan bli Sveriges nya exportsuccé

2011-12-03 06:33  

Det här är en debattartikel. Åsikterna som framförs är skribentens egna.

DEBATT. Ge datahallarna samma rabatt på elpriset som industrin har. Vårt kalla klimat kan locka fler än Facebook att placera sina serverhallar här. "Datahallen kan bli en ny svensk exportsuccé" spår Peder Bank.

Facebooks val att bygga ett datacenter i Luleå är mycket strategiskt, och en viktig markering från regeringen att man skjuter till pengar för att möjliggöra etableringen. Värdet av att ett så starkt varumärke etablerar sitt första datacenter utanför USA i Luleå, är förstås enormt för Luleå och för hela Sverige och torde bana väg för fler framtida etableringar i landet.

Men det finns ett hinder; de svenska elpriserna. Vi behöver därför få till en diskussion i Sverige kring hur vi kan underlätta för framtidsbranscher inom det digitala området och hur etableringar av till exempel datacenter kan underlättas. Industrin har länge erbjudits lägre elskatter för ökad konkurrenskraft, så varför inte göra samma sak för datahallarna?

Sverige har exceptionellt goda förutsättningar att lyckas; vi har stora ytor att bygga på och det är kallt. Vårt klimat är närmast en naturtillgång vi kan exploatera om vi spelar korten rätt; ett datacenter behöver ständigt kylas och med en omgivande naturlig kyla blir det helt enkelt billigare och mer energisnålt att förlägga ett datacenter i ett område med dessa förutsättningar.

Att det blir billigare för den som lägger sitt datacenter i ett kallare klimat är förstås en fördel. Men det finns fler; miljöpåverkan blir totalt sett mindre och i kombination med Sveriges goda tillgång på förnyelsebar energi, jämfört med många andra länders, får datahallen en ”grönare el” om den förläggs här. I kombination med konkurrenskraftiga elpriser, skulle Sverige kunna bli den mest attraktiva regionen i världen för etablering av datahallar.

Etableringarna skapar inte bara arbetstillfällen i sig utan blir också en språngbräda för fler svenska digitala leverantörer att växa sin verksamhet internationellt i kölvattnet av Spotify, Qbrick och Dice. I takt med att konsumtionen av digitalt innehåll ökar kan vi vara säkra på att behovet av driftssnåla datahallar kommer att vara enormt de kommande åren.

Men det gäller att agera snabbt om vi vill vara med i matchen. Samma för

tsättningar finns exempelvis i Finland, där Google redan har byggt en liknande anläggning.

Så börja behandla datahallen som en framtidsbransch för Sverige, som kan skapa många arbetstillfällen och ge oss en unik position på den globala IT-kartan. Datahallen kan bli en ny svensk exportsuccé.

Peder Bank

VD Interxion Sverige

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Debatt