Opinion

”Därför flyr svenska it-talanger landet”

Den 50-åring som startar ett bilföretag med stora investeringar i ryggen klarar kanske av att följa alla regler som företagare ska följa. Foto: Scanpix samt Joakim Braun
Nima Sanandaji Foto: Hamed Khoramyar
Stefan Fölster

DEBATT. Den nya tekniken har skapat en global talangmarknad där smarta entreprenörer kan slå igenom. Men det är ingen slump att Skype, Spotify och Dice alla har lämnat Sverige.

Politikerna anpassar näringsklimatet efter 50-åringar med tunga investerare i ryggen, anser Nima Sanandaji, vd tankesmedjan Captus och Stefan Fölster, chefekonom Svenskt Näringsliv.

Vi ser många exempel på entreprenörer som slår igenom i ung ålder. I Storbritannien hann Christian Owens göra sin första mångmiljonaffär när han fortfarande var en skolpojke på 16 år. I Sverige lyckades Andreas Wilhelmsson expandera sin verksamhet till att ha tio anställda när han bara var 20 år gammal. Det är ingen slump att de båda, liksom många andra unga succéföretagare, arbetar med internet. Den moderna kommunikationstekniken har skapat en global talangmarknad. Miljoner tonåringar, från Skövde till Bangalore, använder inte bara sina datorer till att spela spel eller surfa på nätet, de skapar också något eget.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här