Opinion

”Centralt för elbilister är en öppen modell för laddbetalningar”

Anders Bäck, Easypark. Foto: Henrik Montgomery/TT - Easypark

SLUTREPLIK. Det vi menar är riskfyllt är en reglering till en specifik lösning. Kraven för att få tillhandahålla kortterminaler i obemannade miljöer är omfattande, skriver Anders Bäck, Easypark.

Vi på Easypark är glada att frågan om elbilsladdning väcker engagemang, och tackar både Tibor Blomhäll och Anton Kaya för inspel i diskussionen. Frågan är central för den omställning som det nu rapporteras brett om, inte minst kopplat till den nya utredningen om utfasning av fossila drivmedel.

Av just detta skäl ser vi, precis som Blomhäll uttrycker, ett stort behov av att göra elbilsladdning enklare. Det är också anledningen till att vi har inlett samarbete med flera av branschens ledande aktörer som tillhandahåller laddpunkter.

Vårt mål är att man ska kunna använda vår app på så många platser som möjligt i landet – och därmed slippa byta betaltjänst beroende på var man befinner sig – men i vår strävan att göra det enklare för Sveriges elbilsförare har vi givetvis ingenting emot andra lösningar, som till exempel kort. Det vi menar är riskfyllt, om vi ska klara den snabba omställningstakt som måste till, är en reglering till en specifik lösning.

Kraven för att få tillhandahålla kortterminaler i obemannade miljöer är omfattande, vilket de måste vara för att säkerheten ska kunna garanteras. Att tillgodose kraven och implementera lösningen är dock en tidskrävande och kostsam process. Kortläsarna måste vara certifierade enligt olika regler, och dessutom ges löpande service och reparationer, som inte har något att göra med själva laddstationerna.

Kortläsare kan vara och är en naturlig del av lösningen på vissa platser – men är svårare att implementera på andra platser som i glesbyggd, eller vid en campingplats där efterfrågan varierar kraftigt under året. Krav på kortläsare på alla laddstationer skulle alltså riskera innebära att lösningen blir betydligt dyrare och investeringsviljan därmed mycket lägre, vilket i sin tur kan få fler att fundera på om elbil verkligen är något för dem.

Det kommer också behövas betydligt fler laddstationer jämfört med bensinstationer eller parkeringsautomater. Det finns till exempel cirka 2 700 bensinstationer på 4,5 miljoner bensinbilar – men medan de endast behöver tankas efter en längre körsträcka behöver de flesta elektriska bilar laddas åtminstone flera gånger i veckan.

Centralt ur vårt perspektiv är därför en öppen modell snarare än reglering. Där bilföraren är i centrum och där expansionen av laddstationer håller jämn takt med omställningen till elbilar. Här kan olika lösningar samexistera sida vid sida, alltefter vad nutiden kräver och vad kunden efterfrågar. Helt enkelt – ibland är det bra med en app, ibland med kort, och gärna både och.

Anders Bäck, Sverigechef Easypark