Bygg små bilar för dagens behov

2009-01-27 23:00  

Det här är en debattartikel. Åsikterna som framförs är skribentens egna.

De resurser som Sverige satsar för att rädda bilindustrin bör också gå till att bygga morgondagens fordonsindustri, skriver grundarna av Vehiconomics AB.

Sverige har under den senare delen av nittonhundratalet varit ett framstående land inom bilindustrin, med såväl hög innovationsgrad i produktutveckling som banbrytande metoder för effektiv och kvalitativ produktion. Den tiden tycks nu allt mer avlägsen.

Bilen har under de senaste hundra åren inte förändrats nämnvärt. På hundra år har bensinförbrukningen för en normal bil minskat med några procent, och en hel massa fantastisk teknik har lagts till.

I grunden är bilen fortfarande en tvåtons plåtlåda med fyra hjul och en stor förbränningsmotor för att transportera i snitt mindre än två personer.

Visst är det häpnadsväckande hur mycket bil man kan producera för en relativt billig penning. Produktionseffektiviteten har dock en baksida: den kräver enormt specialiserade och effektiva tillverkningsapparater, som är allt annat än billiga.

Faktum är att de är så dyra att när väl investeringar i en ny bilmodell gjorts kan man knappast överge denna inom en tidsperiod på något tiotal år, utan att det resulterar i en ekonomisk katastrof.

I dag bor cirka 80 procent av Europas befolkning i eller i utkanten av tätorter och urbaniseringen har ändrat människors transporter. I tätorter är snittlängden på en transport 16 km, snitthastigheten når sällan 50 km/h och persontransporter görs med i snitt mindre än två personer i fordonet.

Den traditionella bilen är inte framtagen eller anpassad för dessa transportbehov. Dagens bilar har komfort för långtidsresor, motorkraft för hastigheter över 140 km/h och plats för fem personer.

Det är med nya material och motorer, som i dag finns tillgängliga, möjligt att bygga funktionsoptimerade fordon som väger en bråkdel av genomsnittsbilen. Låg vikt och anpassning till faktisk användning återspeglas direkt i effektbehovet och ger möjlighet till drastisk reduktion av energiförbrukningen.

Små fordon, lätta material och små motorer ger minimerad energiförbrukning i alla led och därmed minsta möjliga miljöpåverkan. Detta rimmar synnerligen illa med en industri som lyckats öka snittvikten på sina produkter väsentligt genom åren.

Industrin hävdar att man bör fortsätta att producera tunga bilar, men förse dem med bättre drivsystem. Stor vikt kräver mycket kraft. Om det är eldrift av något slag man avser må man hålla i åtanke att det behövs mycket batterier för att accelerera stor massa, och batterier väger i sin tur mycket.

Vi kan inte förvänta oss att nästa stora innovation som tar fordonsindustrin framåt kommer från företag som sitter fast i befintlig teknik. Snarare att de som gjort enorma investeringar försvarar dem med näbbar och klor.

De resurser som Sverige satsar för att rädda bilindustrin borde också gå till att bygga morgondagens fordonsindustri. Offentliga satsningar bör riktas selektivt till företag som har potential att driva ett paradigmskifte, så att Sverige får möjligheten att bli en ledstjärna i jakten på framtidens energieffektiva, ekonomiska och miljövänliga fordon.

Håkan Lutz, Andreas Broryd, Sohrab Kazemahvazi, grundare av Vehiconomics.

Mer om: Fordonskrisen

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Debatt