”Bygg fler laddstolpar så blir vi fossilfria”

2018-03-12 13:05  

Det här är en debattartikel. Åsikterna som framförs är skribentens egna.

DEBATT. Vad är det alla väntar på? Vägen till fossilfri taxi ligger öppen och nu måste bilindustrin och elbolagen göra sitt, skriver Dimitrios Faniadis, Taxi Stockholm.

Att bilar som drivs av fossila bränslen har stor miljöpåverkan är något som vi inom taxinäringen reflekterat över länge. Under hösten gick vi på Taxi Stockholm ut med målet att ha en fossilfri taxiflotta senast år 2025. Det är inte bara bra för miljön, det är också ekonomiskt motiverat.

En KTH-studie som presenterades nyligen i Washington DC visar nämligen att eldriven taxi kan vara mer lönsam än bränsledriven taxi. På Taxi Stockholm är vi helt redo att rulla ut fler elbilar – nu måste bara biltillverkare, fler elbolag och politiker hänga på.

Det har rullat eltaxibilar i Stockholm i några år. Än så länge endast ett fåtal men fler för varje år som går. Denna förändring är viktig eftersom det ger snabbare effekt om taxibranschen ställer om till elbil än när privatbilismen gör det. Vi kör många fler mil varje dag, vi byter snabbare ut våra fordon och vi kan gå före i utvecklingen. Och om vi visar att vi kan, då kan alla göra det.

Men vägen dit har inte visat sig vara helt enkel. Huvudkriterierna för att elbilstaxi ska bli fler har hittills varit tre; elbilen måste vara lönsam för åkeriföretagen, det måste finnas bilmodeller som är bra nog för taxis behov och det måste finnas en fungerande laddningsinfrastruktur.

Det första kriteriet verkar vara uppfyllt. På världens största transportkonferens presenterades nyligen en svensk studie som visar att det är mer lönsamt att köra med en elbilstaxi än bränsletaxi. Studien är ett samarbete mellan Sustainable Innovation, KTH, Taxi Stockholm och Vattenfall.

Studien visar att elbilar – trots ett nästan dubbelt så högt inköpspris och begränsad räckvidd – kan vara lönsammare i taxiverksamhet. Bidragande orsaker till det är låga driftskostnader, hög efterfrågan samt smarta strategier hos taxiförare.

Det räcker nämligen inte enbart med lönsamhet eller stor efterfrågan för att öka antalet elbilar. Det krävs också att bilindustrin utvecklar fler modeller som passar för taxiverksamhet – bilar med hög räckvidd och säkerhet samt bra komfort.

Fokus bör även ligga på mer effektiv användning av dagens laddningsinfrastruktur och en utbyggnad i områden som inte har laddare. Studien har visat att den infrastruktur som finns i Stockholm i dag inte är optimerad för taxis behov. För att en elbil ska kunna köra fritt måste laddningsstolpar vara spridda över ett större geografiskt område. En fördel för att öka möjligheten till lönsamhet när man investerar i en elbilstaxi skulle dessutom vara om de placerades ut vid knutpunkter där människor byter trafikslag och på ställen där det är naturligt för förarna att ta en rast.

Den befintliga laddningsinfrastrukturen bör också användas mer optimalt, så att privatbilister och taxiförare kan använda laddarna vid olika tider. Allt för att minska trängseln och för att öka användningsgraden och därmed lönsamheten på laddarna.

Så vad är det alla väntar på? Krävs det först fler elbilar innan infrastrukturen kan byggas ut? Det blir i så fall ett dödläge som någon måste bryta. Ingen tänkte så när fibernäten började byggas ut i svenska städer. Deras kapacitet låg långt över användarnas behov för tillfället men de byggdes ändå som ett sätt att säkra upp ett framtida behov.

På samma sätt måste alla inblandade tänka i den här frågan. Det går inte att blunda för resultaten från den KTH-studie som nu visar att elbilstaxi kan vara mer lönsam än en fossildriven motsvarighet.

Efterfrågan på bilarna är också på plats. Allt vi nu behöver är att biltillverkare, fler elbolag och politiker gör sitt så att vi kan skapa en fossilfri taxiflotta. För vägen dit ligger vidöppen.

Dimitrios Faniadis, Styrelseordförande för Taxi Stockholm

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Debatt