Opinion

Bombardier: Det ryms fler tåg på spåren

STOCKHOLM 20130821 Svenska tåg ska dra mindre ström. En förbättrad körstil, så kallad ecodriving, ska spara el motsvarande årsförbrukningen för tusentals villor. ---Daniel Hamrén (utbildad ecodrivingförare) är lokförare på SJ och kör för närvarande sträckan Stockholm-Eskilstuna. Foto: / kod: 10060 Foto: Henrik Montgomery/Scanpix
Thomas Bimer, Nordenchef, Bombardier Rail Control Solutions
Klas Wåhlberg, vd, Bombardier Transportation Sweden

DEBATT. Det finns enklare och billigare sätt att få fram mer kapacitet på järnvägen. Genom att styra tågen bättre kan vi öka effektiviteten rejält på våra befintliga spår, skriver Klas Wåhlberg och Thomas Bimer, Bombardier.

För drygt ett år sedan presenterade regeringen sitt 55-miljarderspaket för utbyggnad och upprustning av järnvägen. Fokus är på hur järnvägssystemet ska få mer kapacitet – så snabbt som möjligt.

För att nå dit behövs nya stambanor, fler mötesplatser, ökat underhåll och andra åtgärder men också innovativa lösningar av olika slag. Järnvägsgruppen vid KTH konstaterade nyligen (Ny Teknik 14 augusti 2013) att extralånga godståg kan öka kapaciteten med 50 procent, vilket dock kräver avsevärda investeringar i infrastruktur.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här