Opinion

”Bättre med elvägar än att alla kör Tesla”

Elways teknik för elektrifiering består av en skena i vägbanan och en pickup på fordonet. Andra tekniker för elväg är luftledningar med strömavtagare samt induktiv laddning. Foto: Erik Mårtensson
Mats Alaküla, professor i industriell elektroteknik, Lunds tekniska högskola. Senior rådgivare inom Elektromobilitet, AB Volvo.

DEBATT. Om alla skulle köpa sig en Tesla, eller likvärdig bil, så skulle samhällskostnaden för bilarnas batterier bli mycket hög. Det är mer ekonomiskt att satsa på elvägar – även för personbilar, skriver professor Mats Alaküla.

Kraven på lägre energiförbrukning och lägre emissioner har drivit på och gett utvecklingen av helt elektriska fordon en renässans. Det senaste decenniet har det dykt upp nya tillverkare av både personbilar, bussar och till och med tunga lastbilar som alla är just helelektriska.

Teslas personbilar bär på över ett halvt ton batterier. Elektriska stadsbussar behöver över tre ton batterier för att nätt och jämnt klara en dags körning. Alternativt behöver de, med mindre batterier ombord, laddas med effekter upp till en halv megawatt vid busslinjernas ändhållplatser.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här