Opinion

”Bankernas fel att kunder kan luras av bedragare”

Ulf Stenberg är chefsjurist på Villaägarnas Riksförbund.

DEBATT. Bankerna har under lång tid känt till att kunder blir lurade på sina sparpengar men trots det låtit bli att förbättra säkerheten i sina system, skriver Ulf Stenberg, chefsjurist på Villaägarnas Riksförbund.

Det ska kännas säkert att ha sina pengar på banken, men frågan är om alla upplever det så. Bedrägerier med elektronisk legitimering är förhållandevis vanliga och uppgår till mångmiljonbelopp på årsbasis.

Har du som bankkund blivit uppringd av en bedragare, förmåtts att logga in med din elektroniska legitimation, till exempel med bank-ID eller bankdosa, och blivit av med pengar? Då får du oftast stå för hela eller delar av förlusten själv. Det kan röra sig om mycket pengar, en förlorad kontantinsats på 250 000 kronor till en bostad eller ett helt livs besparingar.

Prova Ny Teknik – 49 kr
för 1 månad


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här