Opinion

"Både tåg och lastbil behövs"

Så här skulle vägrenen kunna se ut med elstolpar för lastbilar. Obs! Bilden är ett montage.
Evert Andersson
Marcus Andersson

DEBATT. ”Tre förespråkare för elektrifierade lastbilar har bemött vårt inlägg där vi ifrågasätter om detta är en bra lösning för att ersätta godståg. Vi vill  nu ytterligare förtydliga”, skriver Evert Andersson och Marcus Andersson.

Grundtanken med ellastbilar är i och för sig god, förutsatt att majoriteten av svenska och utländska åkare kan fås att utnyttja eldriften. Att systemet är ”bakåtkompatibelt” är naturligtvis bra, men för att de avsedda miljövinsterna ska uppnås måste elektrifieringen användas av de flesta. Både tåg och lastbilar behövs i framtiden. Problemen uppstår om man börjar prata om att ersätta godståg med lastbil.

• Förespråkarna påstår att vi har överkapacitet på vägarna medan järnvägen har kapacitets¬problem; bland annat därför bör vi i framtiden överföra godstransporter från tåg till bil. Vore så fallet så skulle vi ha överinvesterat i vägnätet. I själva verket behöver kapaciteten på både väg och järnväg byggas ut för att klara ökad trafik i framtiden, i synnerhet i de trånga sektorerna. Frågan är då vad vi främst bör satsa på.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här