Opinion

”Avgift vid stolpen får fart på elbilarna”

En smartladdstation mitt i Brunflo centrum.
Mikael Hagman, projektledare för laddinfrastruktur, Jämtkraft

DEBATT. Inställningen att elbilar skulle tanka gratis är naiv och ger helt fel fokus. Endast genom affärsmässighet kan elbilsutvecklingen ta fart på riktigt, enligt Mikael Hagman, Jämtkraft.

Alldeles oavsett alla åsikter om betalmodeller för elbilar och laddhybrider så finns det bakomliggande faktorer som man måste förhålla sig till och förstå. I oktober 2014 fastställdes EU-direktivet för alternativa bränslen. I direktivet har omställningen till mer eldrift i Europas fordonsflottor tydliga skrivningar vilket är bra för alla som jobbar med laddinfrastruktur och som kör en laddbar bil.

De standarder för laddning av elfordon som är klara sedan några år är inskrivna som krav i EU-direktivet när det gäller publika laddstationer (public charging). Spännande, ett direktiv som inte är teknikneutralt, det innebär att all laddutrustning måste följa tekniska standarder och varje land har två år på sig att genomföra den delen av EU-direktivet.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här