Opinion

”All spännande utveckling på högskolan bromsas”

Anders Flodström och Lena Adamson.

DEBATT. Sveriges nya sätt att mäta kvaliteten på högskolan har fått IG i Europa. Det är med stor frustration vi ser erkänt högkvalitativa utbildningar med högt söktryck och där färdiga studenter får internationella toppjobb bli underkända. Detta är katastrofalt, det skriver Anders Flodström, professor i materialfysik och Lena Adamson, docent i psykologi.

Innovationstakten i Sverige måste öka inom industri, service och tjänster, vård och skola. En förutsättning för detta är att vi förstår världen, som den är och kan komma att bli, en blandning av individuellt, socialt, vetenskapligt och tekniskt tänkande.

Innovationer genererar nya arbetstillfällen men människor med rätt kompetens för dessa saknas. Våra utbildningar lever ofta kvar i förra seklets behov och modeller. Många undantag finns dock och utvecklingen är på väg! Men incitamenten att utveckla dessa har nu av utbildningspolitiken kraftigt begränsats. Med hjälp av Högskoleverkets nya kvalitetssystem leds istället utvecklingen bakåt genom att enbart premiera traditionellt uppsatsskrivande.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här