Opinion

”Alarmerande siffror om lärarhögskolornas digitala kompetens”

Betty Malmberg (M) Riksdagsledamot för Östergötland
Foto: IBL / Polaris Images

DEBATT. Nära hälften av landets lärarstudenter upplever sig vara illa förberedda på att bedriva digital undervisning. Hur skolan ska klara det nya uppdraget om programmering från första klass är oklart,  skriver Betty Malmberg (M).

Digitaliseringens roll i samhällsutvecklingen är i dag självklar. Regeringens Innovationsråd har haft digitalisering som fokusområde alltsedan sin tillkomst och Moderaterna har länge drivit frågan om programmering från första klass. Äntligen har regeringen lyssnat. Senast hösten 2018 ska alla elever därför få ta del av den ”nya” kompetensen. Det är hög tid, inte minst för att kunna stärka likvärdigheten i skolan. Men det finns några hakar.

Det gäller inte minst lärarutbildningen, något som blir uppenbart då stiftelsen Berättarministeriet nyligen presenterade en rapport om hur framtida lärare ser på digitaliseringen som ett verktyg i skolan. Resultatet var både alarmerande och nedslående. Nästan hälften av studenterna upplevde nämligen att de var dåligt eller mycket dåligt förberedda på att kunna bedriva digitaliserad undervisning och 60 procent av studenterna efterlyste en ökad digitalisering på den egna utbildningen.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här