Volkswagen tar elbilarna på allvar

2012-05-11 12:18  

Tyska Volkswagen, världens tredje störst biltillverkare, vill ta ledningen i det globala elbilsracet. Nästa sommar går startskottet för en massiv utrullning av elbilar med e-Up och el-Golf i täten.

- Sverige kommer att vara en av nyckelmarknaderna för Volkswagens satsning på ”electric mobility”, säger VW-direktören prof dr Wolfgang Steiger.

Han är en av Volkswagens tyngsta namn inom VW Future Technologies och han presenterade VW:s elbilsstrategi på ett seminarium och en elbilsshow på Tekniska museet i Stockholm tidigare i veckan.

Publiken fick provköra prototyperna till VW Golf Blue-emotion, Audi A1 E-tron och Skoda Oktavia Green E-Line.

Ny Teknik fick en intervju med honom om allt från VW:s kommande utrullning till frågor om elbilsladdning, sladdstandarder, kombipluggar och snabbladdning.

Hur seriöst ser VW på rena elbilar och elbilar med räckviddsförlängare, så kallade pluginhybrider?

- Vi har 150 testbilar rullande enbart i Tyskland sedan förra året. Nästa år är det stora startåret för vårt projekt e-mobility. Då släpper vi vår lilla miljöbil Up i elversionen e-up! Det blir vår första helelektriska bil. Sedan kommer en elversion av vårt flaggskepp Golf.

Hur många elbilar och pluginhybrider kommer VW att lansera de närmaste åren?

- Vi tror att vi enbart i Tyskland kommer att sälja 300 000 elbilar och pluginhybrider 2020. Det motsvarar 3 procent av vår försäljning i Tyskland. Från och med 2014 kommer vi att lansera flera plug-in-hybrider och till 2020 täcker vi alla fordonssegment med de alternativa drivlinor som det finns efterfrågan på. 

Varför har det dröjt så länge?

- Själv elbilskonstruktionen är väl prövad vid det här laget. Det som fattas är riktigt bra och användarvänliga laddningsmodeller med bra tillgång till laddningsställen och betalningslösningar.

Hur viktigt är det med snabbladdning?

- Det måste finnas möjlighet att ladda på 15-20 minuter utefter de stora motorvägarna och på allmänna platser i städerna.

Kommer det att bli en enda laddningsstandard med samma uttag och kontakter för alla bilar?

- Det är viktigt att det blir en enda standard inom EU. Ju lättare det blir att ladda desto snabbare slår ”e-mobility” igenom i Europa. Vi har redan enats om en ”kombiplugg” för både växelströms- och likströmsladdning i Europa till i början av 2017.

Varför dröjer standardiseringen så länge?

- Det är ett komplext system som inte bara är beroende av bilen och laddningskabeln. Batteriernas kapacitet och pris är ett problem som måste lösas, kommunikationen mellan bilen och laddningen, framtidens smarta elnät och mycket annat än fortfarande problem som inte är lösta.

Vad gör VW åt batteriproblemet?

- Vi har investerat i en egen batterifabrik i Braunschweig och en egen elmotorfabrik i Kassel. Vår strategi är att ha all nödvändig kompetens in-house. Batterikostnaderna måste ned, så enkelt är det. Kanske kan litium-luft-batterier ersätta de dyra litium-jon-batterierna.

Finns det risk för bakslag, att elbilsutvecklingen stannar av?

- Nej inte denna gång. Nu är fartyget ute ur hamnen och på väg mot öppet hav. Om man tittar på hur mycket pengar som industrin och samhället satsat på elbilar så finns det ingen väg tillbaka.

Menar du rena elbilar eller hybrider?

- Under de närmaste 20 åren kommer vi att få se en mängd olika miljöbilsvarianter, både rena batteribilar, hybrider, bränslecellsbilar, gasdrift och nya effektivare förbränningsmotorer som går på förnyelsebara bränslen.

Läs hela intervjun med Wolfgan Steiger Volkswagen Future Technologies.pdf 

Lars Anders Karlberg

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Debatt