Innovation

Vinnova satsar på klimatsmart räls

Rerails slitbana av borstål gör att järnvägsräls håller längre. Klicka för större bild. Foto: Rerail

Den statliga innovationsmyndigheten Vinnova bidrar med 4, 4 miljoner till fortsatta tester av den klimatsmarta järnvägsrälsen Rerail från Luleå.

Publicerad

Rälsen, som utvecklats sedan 2006 men ännu inte är färdigutvecklad, kommer under de närmaste tre åren dels att provas på Luleå tekniska universitet, dels vid en stor testanläggning i Colorado, USA.

Försöken på universitetet har pågått en tid. Rälsen har också provkörts på ett industrispår på LKAB, en kort sträcka trafikerad av vagnar som väger uppemot 600 ton.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här