Premium

”Vätgas är någonting som man måste räkna med”

Nu börjar vätgasdrivna bilar och arbetsfordon rulla ut på bred front, men har de ett existensberättigande? Experten Hans Pohl anser att Sverige inte bara ska följa vad bilindustrin prioriterar, utan vara beredda på att tekniken kan ändra riktning.

Publicerad

Stellantis Group, som omfattar PSA-gruppen och Fiat Chrysler Automobiles, satsar nu stort på bränslecellsdrivna skåpbilar. Tre av bilmärkena ska begåvas ett mellanstort arbetsfordon som går på vätgas – och räckvidden enligt WLTP sägs ligga över 400 km.

Skåpbilarna blir versioner av Peugeot Expert, Citroën Jumpy och Opel Vivaro. Bränslecellsystemet är placerat i motorutrymmet och levererar 45 kW, motsvarande drygt 60 hästkrafter. Det rapporterar Electrive

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här