Världens tidningar frossar i universums inflation

2014-03-18 15:37

Ny Teknik har sammanställt vad några tidningar skrivit om de senaste resultaten från Bicep2-teleskopet.

Tidningen The Guardian var tidigt ute att publicera en artikel om måndagens storslagna forskning. De hade redan i fredags snappat upp ryktesspridningen som pågick efter att Harvard-Smithsonian center of astrophysics, gått ut med att banbrytande forskning skulle presenteras på måndagen.

Skepsisen var stor i början.

-Om de nu säger sig ha hittat gravitationsvågor på måndag kommer de att behöva jobba mycket hårt för att övertyga alla. Men om de har ordentliga resultat, så säger jag bara Jesus, Wow! Jag kommer att ta ledigt hela veckan, sa Hiranya Peiris, kosmolog vid University College London, till the Guardian.

Igår publicerade New York Times en artikel där de intervjuade fysikern Alan Guth. 1979 var han var en av de första fysikerna att beskriva inflation som gjorde att universum expanderade. Han har länge tvivlat på sin teori och tycker att det är ren och skär tur att han fått uppleva att den bekräftats under hans livstid.

Kosmologen Lawrence Krauss publicerade själv en artikel i the New Yorker där han beskriver upptäckten. Han öppnar texten med att skriva: "I sällsynta tider i den vetenskapliga historien, öppnas ett helt nytt fönster till universum som förändrar allt. Idag kan vara en sådan dag." Han menar forskningen gör det möjligt att studera fundamentalkrafter på partiklar med en storleksnivå som är 100 biljarddelar av vad som kan studeras vid LHC i Schweiz.

Dagens nyheter gjorde en intervju med den svenske kosmologen Max Tegmark som är professor vid MIT. Han tycker att forskarna som skötte teleskopet borde få nobelpriset.

– Priset borde också gå till Bicep. Det är ett otroligt svårt experiment att göra. Jag är väldigt imponerad av deras arbete och hur försiktiga de är i sin analys, säger Max Tegmark till dn.se.

Ville Westman