Våga hylla de bästa mattelärarna

2014-08-26 23:00 Susanna Baltscheffsky  
Susanna Baltscheffsky, chefredaktör på Ny Teknik.

LEDARE. För närvarande har ordet ”skolval” en annan betydelse än normalt.

Kvaliteten på utbildningen i skolan är en av toppfrågorna inför riksdagsvalet. I förlängningen står Sveriges konkurrenskraft på spel. Och matematikundervisningen har en särställning, i alla fall om Sverige ska kunna fortsätta att utvecklas som ett ledande forsknings- och industriland.

Därför väljer vi på Ny Teknik att skärskåda hur de olika riksdagspartierna tänker få ordning på just matematikundervisningen, medan andra mediers politikerutfrågningar omfattar hela skolpolitiken.

Vår reporter Monica Kleja visar på sidorna 4–5 att partierna inom respektive block inte alls är samstämmiga om vilken åtgärd som är den viktigaste. Det är tydligt att politiken för matematikundervisningen inte är samkörd inom alliansen, vilket däremot betyg i årskurs fyra är. Till det säger alla fyra allianspartier ja.

Även mellan de röd-gröna partierna är prioriteringarna helt olika.

En bibel för många skolpolitiker är konsultbolaget McKinseys rapporter om vad som gör ett skolsystem framgångsrikt. En tydlig slutsats är att en riktigt bra lärare är A och O. Det är en mycket viktigare faktor än exempelvis storleken på klasserna.

Det gäller att locka de bästa studenterna till att bli lärare. McKinsey nämner att de bör rekryteras från de 30 procent som presterar bäst. Lärarutbildningen måste vara attraktiv, en högprestigeutbildning. Med det följer att läraryrket får hög status. Läs mer om det i debattartikeln på sidan 20.

Därför är det nedslående att läsa att bara 5 procent av de svenska lärarna tycker att deras yrke uppskattas av samhället, enligt OECD:s Talis-mätning som presenterades i juni. Och en snabb titt på antagningsstatistiken till högskolorna i höst visar att få vill bli mattelärare. Stockholms universitet tvingas frysa inne utbildningen till lärare i matematik och naturvetenskap.

Den regering som vinner valet bör snabbt ta fram en färdplan för att höja mattekunskaperna i skolan, med tydliga mål och datum för utvärdering av hur planen följs. Kunskaper om vad som behöver göras finns. Det är bara att sätta i gång.

Susanna Baltscheffsky

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Senaste inom

Debatt

SPONSRAT INNEHÅLL

ANNONS