Unika svenska antikroppar lockar allt fler

2014-11-12 05:30  
Att Atlas Antibodies kvalat in på Ny Teknik och Affärsvärldens lista över heta unga teknikbolag tre år i följd ger företaget trovärdighet när nya samarbeten ska etableras, menar vd Marianne Hansson. Foto: Fredrik Redelius

Att gå med vinst två år efter starten är få teknikföretag förunnat. Ett svenskt 33-företag som lyckats är Atlas Antibodies.

Vi människor är uppbyggda av 20 000 proteiner. Likt legobitar skapar de komplexa organ som hjärna, lever och njurar. I förra veckan presenterade det svenska miljardprojektet Human Protein Atlas hur byggnadsritningen för en normal, frisk människa ser ut. Samtidigt pågår arbetet med att se vilka proteiner som är aktiva i sjuka vävnader och organ. Det är högintressant för alla som forskar om sjukdomar och framtida läkemedel.

För att hitta proteinerna utvecklar forskarna antikroppar, ett för varje protein. Det är dem Atlas Antibodies producerar och säljer. I dag finns 17 000 antikroppar i sortimentet. Kunderna är forskare över hela världen.

– Den svenska marknaden för antikroppar är liten så vi tänkte internationellt direkt. Och för att hålla nere kostnaderna och risken valde vi att jobba med globala distributörer, säger Marianne Hansson, vd för Atlas Antibodies.

Två år efter starten år 2006 gick företaget med vinst. Förra året var omsättningen 45 miljoner kronor och vinsten 21 miljoner.

– Omsättningen har ökat med drygt 20 procent varje år. Det ser ut som att det kommer att gälla även för i år.

Vad innebär lanseringen av proteinatlasen för er?

– Jag tror den får stor betydelse. Den kommer att göra att fler får upp ögonen för våra produkter, säger Marianne Hansson.

Med 20 godkända patent i portföljen samarbetar företaget även med svenska forskargrupper för att utveckla nya diagnostiska metoder. I fokus ligger olika typer av cancer. Målet är en personanpassad behandling där proteiner i tumören avgör vilken behandling som är effektivast.

– Inom fem år hoppas jag att det ska finnas en sådan produkt på marknaden.

Ni är ett av de företag som kvalat in maximalt antal gånger på 33-listan. Vad betyder det för er?

– Vi är oerhört stolta att kunna berätta det när vi etablerar nya samarbetskontakter. En oberoende utvärdering, dessutom tre år i rad, ger självklart en mycket värdefull kredibilitet som är svår att få på annat sätt. Sedan betyder det naturligtvis också mycket för alla på Atlas Antibodies att andra tycker det vi gör är bra.


Följ Ny Teknik på Facebook!

Gör affär av antikroppar

Företagets namn: Atlas Antibodies.

Grundat: 2006.

Ort: Stockholm.

Antal anställda: 25.

Omsättning 2013: 45 miljoner kr.

Prognos för 2014: 54 miljoner kr.

Riskkapital: 25 miljoner sek

Huvudägare: Grundarna, HPR:s forskningsstiftelse, Investor.

Fyra tips för att lyckas

Marianne Hansson delar med sig av tricken som lett till vinst och snabb tillväxt.

  1. En bra styrelse. En styrelse med ett stort kontaktnät och som har jobbat med internationella distributörer var ovärderligt för oss.
  2. Samarbete mellan forskning, produktion och kvalitetskontroll. I vårt fall har samarbetet med miljardprojektet Human Protein Altas varit avgörande. Men även att få den interna produktionen och kvalitetskontrollen att fungera.
  3. Ge dig ut på marknaden. Se till att snabbt komma ut med produkten på marknaden så att du får feedback från kunderna om vad de vill ha.
  4. Visa att din produkt används. Atlas Antibodies uppmanar forskare som använder deras antikroppar att tala om när de publicerat en vetenskaplig artikel. Listorna läggs upp på företagets webbplats.

Ulla Karlsson-Ottosson

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt

Läs mer