Under ytan

2013-07-22 08:23  

Surfplattan skulle utmana Apple. Misslyckande är ett faktum. Nu glömmer jätten miljardförlusten och kommer med en ny platta.

I torsdags när Microsoft presenterade sin kvartalsrapport för börsen var resultaten dystra. En oväntad avskrivning redovisades på 900 miljoner dollar, motsvarande drygt sex miljarder kronor.

Dagen efter, på fredagen, straffades Microsoft på börsen, vars aktie föll tio procent.

En mängd teorier cirkulerar på marknaden varför surfplattan Surface inte lyckades och mottogs väl av konsumenterna. För den som minns upptakten till läsplattan så kännetecknades den av hyllningar från resecenter samt ett stort mystiskt mediepådrag liknande den som ses vid nya stora Apple-släpp.

Priset är en viktig faktor på en konkurrensutsatt surfplattemarknad. När Surface kom var den 100 dollar dyrare än den billigaste Ipaden. Förra veckan sänkte Microsoft priset på Surface med 150 dollar.

Apple har lyckats väl med försäljning i egna affärer, ett koncept som Microsoft uttalat att även de ska ha. Antalet nyöppnade Microsoft-butiker ligger dock än så länge långt efter konkurrenten.

Men skam den som ger sig. Det ryktas att Microsoft, det här året, kommer ut med ny version av Surface.

Närmare en miljard dollar i förlust får inte Microsoft att sluta tillverka surfplattor.

Trenden talar för en sådan strategi, surfplattor ökar medan försäljningen av traditionella datorer minskar.

Jonas Melzer

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt

Läs mer