”Trist när duktiga ingenjörer löser fel problem”

2015-10-01 08:45  

DEBATT. Istället för att lura tester borde ingenjörerer jobba på att göra en så bra lösning som möjligt. Innovation måste vara på riktigt, även i bilindustrin, skriver Björn Westerholm, vd myFC.

Miljöskandalen inom bilindustrin har troligtvis bara börjat, men det är redan tydligt att det är dags att upprepa några gamla sanningar. Anti-innovativa företag som bara accepterar gamla sanningar hotar vårt välstånd.

Fossilt bränsle håller inte måttet, det är inte bränslet för framtiden. Om en del utpekade bilföretag behöver fuska för att klara kraven som ställs från myndigheter och konsumenter – så är det bara ytterligare ett bevis för att diesel, olja och kol inte längre är möjligt att basera kraftgenerering på.

Anti-innovativa företag som inte utmanar utan bara accepterar gamla sanningar hotar vårt välstånd – såväl miljömässigt som ekonomiskt. Innovation måste vara på riktigt, även i bilindustrin.

Det är enkelt att dra paralleller med idrotten. Skidåkaren Per Elofsson tilldelades retroaktivt bronsmedaljen i herrarnas jaktstart i Olympiska vinterspelen 2002 efter att segraren Johann Mühlegg diskvalificerats på grund av dopning. De som inte klarar att konkurrera på sanna villkor får lämna sporten.

Ofattbart nog står omställningen till fungerande rena bränslealternativ fortfarande relativt still. För det Dieselgate som nu rullas ut är också ett exempel på hur svårt det är för alternativa energikällor att ta plats, att exempelvis bilar med bränslecellsteknik som drivs på vätgas har svårt att konkurrera på lika villkor.

Bränsleceller är branschen jag verkar i och brinner för. Vätgas kan utvinnas ur varje vattenmolekyl. Vätgas har mer än dubbelt så hög energitäthet som bensin och den genererar bara vatten som restprodukt. Inget NOx. Inget CO2. Bara vatten.

Men det finns ljusglimtar i mörkret. Exempelvis har både Hyundai och Toyota redan kommersiella bränslecellsbilar till försäljning. Till hösten 2016 är det tänkt att alla länder ska redovisa för EU-kommissionen hur fossila bränslen ska fasas ut inom transportsektorn. Men det går trögt och låt oss lämna det politiska spelet därhän. Det stora felet inom bilbranschen och egentligen hela anledningen till den katastrof som nu rullas ut är anti-innovation.

När ett företags fokus skiftar till att bara skydda status quo, slutar man leta efter nya lösningar. Och när det uppstår problem går man tillbaka till lösningen som alltid fungerat tidigare snarare än att utforska nya idéer eller hitta andra sätt att göra det på. Man spenderar helt enkelt mer tid på att skydda sina nuvarande tillgångar. Gamla sanningar som tål att upprepas efter det som hänt i bilbranschen. Det hotar nämligen hela vårt välstånd.

Och visst är det trist när duktiga ingenjörer löser fel problem. Istället för att lura tester borde de jobbat på att göra en så bra lösning som möjligt.

Det är dags att gasa nu, utan fossila bränslen.

Björn Westerholm, vd myFC

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Debatt