Telia-kund: De har övergivit kunderna

2015-05-14 05:00  
Hans Brise är missnöjd med hur Telia har hanterat problemen med telefoni i fastigheten där han bor. Foto: Picasa

Strul med telefoni i energisnåla hus är ett utbrett problem. I Karlshamn finns ett av flera exempel.

Det är inte bara i Stockholm det är problem med att ringa och mobilsurfa från energisnåla hus.

Hans Brise, 92 år och pensionerad överläkare, flyttade in i ett nybyggt hus i Karlshamn i Blekinge byggt av Peab för drygt ett år sedan.

– Ingen i fastigheten kan använda mobiluppkopplingen. Det är ett stort område som är berört. Det här är konsekvensen av byggnadsnormer som är uppåt väggarna, säger Hans Brise.

Hur artar sig det hela?

– Mitt tal uppfattas ytterst varierande och bryts ofta. Jag måste hålla mobilen i ett exakt läge. Minsta ändring av mikrofonläget bryter samtalet eller uppfattas av mottagaren som försvagat.

Kände du till att den här typen av problem existerade när du flyttade in?

– Nej, det kunde jag inte drömma om.

Vilka konsekvenser har det fått för dig?

– Jag hade tänkt arbeta hemifrån men det här har kullkastat hela planeringen. Telia visste ingenting om det här när jag hörde av mig. De säger att de inte är ansvariga för någonting. De har övergett kunderna.

Telia är också leverantör av fast telefoni och tv i fastigheten. Men varken operatören eller fastighetsägaren är enligt Hans Brise intresserade av att lösa problemet.

Mer om: Energihus

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt

Läs mer