Svensk doldis utmanar Uber i världen

2015-06-04 05:00  

Ubers digitaliserade taxitjänst tar världen med storm. Men svenska taxibolag ser Uber som en liten aktör, och har också kommit längre med tekniken.

– En konkurrent? Nej, vi förlorar inga affärer till Uber. Det är en väldigt liten spelare.

Det säger Anders Karlsson, vd för teknikbolaget Cab Online som ägs av svenska taxijätten Fågelviksgruppen, som trots storleken är relativt okänd. Gruppen finns i Sverige och Norge och har varumärken som Taxi Kurir, Taxi 020, Top Cab, Taxi Skåne, Taxi Jönköping och Norgestaxi, med ungefär 5 000 anslutna fordon.

I slutet av mars 2015 köpte det amerikanska riskkapitalbolaget HIG Capital något oväntat Fågelviksgruppen. Som vi snart ska se var det kanske ett genidrag.

Enligt svensken Johan Pernvi, en av de ansvariga för uppköpet på HIG Capital, finns det två anledningar till att utmaningen för Uber på den svenska marknaden är större än i många andra länder.

Den ena, och kanske främsta, är att den svenska taximarknaden är helt avreglerad sedan 25 år, med fri prissättning och etablering. Enligt Anders Karlsson finns det bara en helt avreglerad marknad till i världen – Nya Zeeland.

– De flesta taximarknader där Uber har etablerat sig, som New York, San Francisco och London, är delvis reglerade med väldigt starka inträdesbarriärer och taxiföretag som ofta är extremt ineffektiva med väldigt dyra resor. I förhållande till kostnadsbasen är den svenska taximarknaden faktiskt effektiv. I Sverige finns inga höga marginaler, säger Johan Pernvi.

– Och om man lyfter bort teknikbiten kan man säga att Fågelviksgruppen gjorde en stor del av Ubers affärsmodell för 25 år sedan, med stora varumärken, i stor skala och med relativt låga priser.

Om man tittar i Ubers app ser man att det finns några tiotal bilar i trafik samtidigt i Stockholm – Fågelviksgruppen har omkring 3 000. På en konkurrensutsatt marknad som den svenska är Uber som vilket litet lokalt taxibolag som helst.

Den andra utmaningen för Uber i Sverige gäller tekniken – den som Uber fått mest uppmärksamhet för. Användare bokar resor i en app där man ser var bilarna är, och betalningen dras direkt från ett anslutet betalkort.

Det är här Cab Online kommer in i bilden – Fågelviksgruppens forsknings- och utvecklingsbolag.

Redan 2009 kom bolaget med en webbaserad tjänst och 2012 med en mobiltjänst. Precis som hos Uber kan användare boka resan i appen och betala med betalkort. Men Cab Online har hunnit längre än så. Till att börja med har alla resor fast pris.

– Det var en av de första sakerna som dök upp när vi frågade oss hur taxi egentligen borde fungera. I dag är det en nyckelfunktion. Den tar bort obehagskänslan om man inte är en van taxiresenär, säger Anders Karlsson.

Utöver detta finns flera funktioner som särskilt uppskattas av företag, exempelvis fem olika sätt att betala. Och medan appen för konsumenter är bunden till ett visst varumärke, exempelvis Taxi Kurir, heter företagsappen Cab Online och ger tillgång till alla gruppens bilar, oavsett varumärke.

Efter ungefär tre år har apparna laddats ner över 700 000 gånger.

– En väsentlig del av alla resor bokas genom appen, och trenden pekar kraftigt uppåt. Det är ingen tvekan om att detta är framtidens sätt att boka och betala, säger Anders Karlsson.

– Vi är i absoluta frontlinjen i världen, och det finns inte någon annan jättenära bakom, tillägger han.

Sammantaget gör det HIG Capitals uppköp lättare att förstå.

Enligt SvD uppskattades köpeskillingen till mellan två och tre miljarder kronor – kaffepengar om man ser till att Uber nu värderas till över 400 miljarder kronor. Frågan är om planen är att utmana Uber globalt?

– Skulle marknaderna runt omkring gå mot avreglering är vi jätteintresserade av att finnas där själva. Men vår strategi gäller närområdet, norra Europa till att börja med, säger Johan Pernvi.

Då avser han dock själva taxiverksamheten. Däremot vill Fågelviksgruppen sälja sitt bokningssystem globalt.

– Vi har ambitionen att erbjuda vårt tekniksystem på andra marknader till aktörer som konkurrerar med Uber, säger Johan Pernvi.

Många oroar sig för att förlorarna av taxibranschens digitalisering är taxiförarna, eftersom beställningscentralerna får ännu mera makt.

Men Johan Pernvi ser fördelar även för förarna och taxibolagen som äger bilarna.

– Man får kontroll på hela värdekedjan, och kan öka effektivitet och beläggning i taxibilarna, vilket kommer taxibolagen till gagn långsiktigt, säger Johan Pernvi.

Mats Lewan

Mer om: Uber

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt

Läs mer