Svensk åklagare utreder intrång i Håkans patent

2011-01-25 23:00  

Flera bolag som i åratal har använt Håkan Lans navigationspatent utan att betala licens-avgifter misstänks nu för brott. En svensk åklagare har inlett en förundersökning.

<p>Uppfinnaren Håkan Lans får nu stöd av en åklagare för att hävda rätten till sin världsuppfinning stdma, som gäller navigeringsteknik för sjöfart och flyg.</p> <p>- Jag hoppas mycket på det här. Det är utomordentligt bra att svenska myndigheter bevakar svenska satsningar på FoU, säger han.</p> <p>I åratal har han kämpat mot att industrijättar vägrar betala licensavgifter när de använder hans navigationspatent i tillverkningen av transpondrar för främst sjöfarten.</p> <p> Kammaråklagare Fredrik Ingblad, en av två åklagare i Sverige som specifikt utreder immaterialrättsbrott, har nu tagit tag i den känsliga frågan om det har gjorts intrång i Lans patent . </p> <p>- Ja, det ligger en sådan utredning om patentintrång på mitt bord, bekräftar Fredrik Ingblad.</p> <p>Utredningen ska ha pågått i nästan ett år, utan att ha varit allmänt känd. </p> <p>Den blir historiskt unik. Inga av de specialister på immaterialrätt som Ny Teknik har varit i kontakt med känner till något svenskt fall, där en åklagare startat en förundersökning kring patentintrång.</p> <p>Fredrik Ingblad är dock förtegen om detaljerna i brottsutredningen.</p> <p>- Det kan dels skada utredningen och eventuellt kommande åtgärder, dels inblandade personer och deras förhållanden, säger han.</p> <p>Det krävs särskilda skäl för att en svensk åklagare ska kunna starta en utredning om patentintrång, och brotten måste ha begåtts i Sverige. </p> <p>- Och det är det i det här fallet. Flera olika omständigheter ligger bakom brottsmisstankarna, uppger Fredrik Ingblad.</p> <p>En sådan är en anmälan från Håkan Lans till EU-kommissionens konkurrensdirektorat 2009, om att transponderbolag världen över samarbetar för att slippa betala ersättning för användningen av stdma-tekniken. </p> <p>I anmälan ges fyra exempel på teknikbolag som de senaste tio åren nonchalerat och/eller bestridit att de är skyldiga att betala licensavgifter. Flera av dem uppges vägra, trots avtal med bolaget GP & C Systems International, som har rätt att förvalta avkastningen av navigationspatentet.</p> <p>Bolagen som nämns är svenska Saab Transponder Tech, österrikiska Nauticast, norska Jotron och japanska Japan Radio.</p>

Mer om: Patent Gateway

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt

Läs mer