Skattepengar till Saab-köp

2011-01-18 23:00  

Via det skattefinansierade riskkapitalbolaget Fouriertransform tar staten nu över ett av bolagen i Saab: Saab Automobile Transmission AB. Vid en extra bolagsstämma den 4 januari bytte bolaget namn till Vicura AB, med Fouriertransform som - då - ensam ägare.

<p>Med i affären följer ett 50-tal Saabingenjörer och en del patent inom växellådesystem. </p> <p>Någon summa för statens investering vill Fouriertransform inte uppge, men de årliga kostnaderna uppgår till mer än 50 miljoner kronor.</p> <p>Fouriertransform uppger att man har medfinansiärer i bolaget, men den enda som nämnts är likaledes statliga Almi. </p> <p>På Saab är man tacksam att bli av med kostnaden för 50 anställda, uppger informationschefen Eric Geers. </p> <p>Saab kommer inte att bli delägare i det nya bolaget.</p> <p>På näringsdepartementet vill man inte gå med på att det är staten som agerat. </p> <p>I vart fall är det inte regeringen, enligt Erik Bratthall, pressekreterare på näringsdepartementet.</p> <p>- Syftet med Fouriertransform är att gå in med riskkapital för att bidra till att utveckla ny grön fordonsteknologi. Statens roll är att finnas med i början av teknikutvecklingen för att därefter gå ur ägandet. Furiertransform är ett fristående bolag som fattar sina egna investeringsbeslut. Det här är ett sådant, och det har staten inget att göra med.

Men Fouriertransform är väl ändå statens bolag?

- Jo men det tar helt självständiga investeringsbeslut. </p> <p>- Den här affären har näringsdepartementet ingen åsikt om. Vi har varken berett den eller fått den på vårt bord.</p>

<p>Så det vore ok om Fouriertransform köpte resten av Saab också? - Det är en hypotetisk fråga som jag inte vill svara på. </p>

Avknoppning från Saab

  • Nystartade Vicura är en avknoppning från Saab. Bolaget har ungefär 50 anställda, där alla utom vd Magnus Lundblad kommer från Saab.
     
  • Företaget ska utveckla och sälja lösningar för dubbelkopplade växellådor. Tekniken gör en kontinuerlig kraftöverföring från motor till drivlina möjlig, vilket minskar bränsleförbrukningen.

Eddie Pröckl

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Debatt