Övriga nyheter

Scania rensar i dieselreningen

En cylinder i det som ska bli Scanias nästa motorgeneration testas i labbet. Foto: Jörgen Appelgren
Scanias egenutvecklade motorstyrning, version 6. Styr bränsleinsprutningen, sitter ihop med ett annat system som styr avgasreningen mot låga NOx-utsläpp. Foto: Jörgern Appelgren
Provcellsoperatören Göran Blomqvist kollar nästa generation dieselmotorer. Foto: Jörgern Appelgren
Foto: Jörgen Appelgren
Per Johansson Foto: Jörgen Appelgren

Den nya generationen superrena dieselmotorer är mycket enklare, billigare och bränslesnålare. De har dessutom högre verkningsgrad.

Publicerad

I en provcell på Scania får Ny Teknik se testerna av förbränningsrummet i nästa motorgeneration. En ensam cylinder sitter kopplad till en rad mätinstrument. Blir provsvaren bra testas det nya förbränningsrummet i en sexcylindrig motor.

– Så här ser det ut, säger utvecklingsingenjören Håkan Sarby och ritar i Ny Tekniks anteckningsblock. Den här motorn bygger vi utan kompromisser. Vi har 46 procents verkningsgrad och klarar alla reningskrav i Euro 6 med råge.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här