Övriga nyheter

”Sälj in industrin till ungdomarna”

Industrin behöver unga medarbetare med nyfikenhet, intresse och drivkraft att hitta nya vägar, skriver gästkrönikören. Foto: Lars Andersson
Anders Ekdahl, vd för Svensk Industriförening, Sinf, och ordförande i tankesmedjan Automathink.

KRÖNIKA. Våren är en intensiv tid när föregående år stoppas undan på bolagsstämmorna, löften om offentliga satsningar kommer i regeringsbudgeten och hoppet om en ljusnande framtid står för dörren. Mitt i allt detta kommer signaler om att automation tagit bort 450 000 jobb på fem år, även om det är inräknat andra sektorer än industrin.

För oss som gott och väl passerat halva yrkeslivet är valen relativt enkla, men för dem som ska välja yrkesbana och har livet framför sig är valen svårare och viktigare. Vi som varit med några år kan tala om, peka på och verkligen visa industrins möjligheter.

I all kommunikation är det sändaren som är ansvarig för att mottagaren förstår. Talar man fel språk spelar det ingen roll hur man tänker eller hur väl man vill. Ibland är det kanske nödvändigt att använda löpsedelsspråk för att tränga igenom bruset till dem vi vill nå. Det kanske behövs ett språk som är rensat från industrihistoria och ingenjörstermer.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här