Miljö

Så vill Angela Merkel rädda de bannlysta dieselbilarna

Foto: Patrick Schmidt

Nu överväger den tyska regeringen att starta en fond för eftermontering av avgasrening på äldre dieselbilar. Med nytt system fångade AdBlue-tekniken upp 98 procent av kväveoxiderna från avgasrör.

Publicerad

Dieselförbud i storstäderna hägrar inte bara i Sverige. I februari gav en tysk domstol grönt ljus för att de städer som så önskar ska kunna bannlysa dieselbilar som saknar den senaste avgasreningen från att köra i stadskärnorna. Men Angela Merkel och den tyska regeringen verkar ha drabbats av oro över hur de stränga åtgärderna kan slå mot landets ekonomi.

Tysklands bilindustri anställer över 800.000 personer (2016) – och dieselfordon har länge utgjort en stor del av produktionen. Nu rapporterar Der Spiegel att den tyska regeringen överväger att starta en fond för eftermontering av avgasrening på äldre dieselbilar. Enligt tidningen förväntas landets bilindustri i så fall betala in fem miljarder euro till den gemensamma fonden.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här