Rådet till skrotarna: Håll er borta från elbilar

2015-01-29 05:30  

Elbilarna blir allt fler, men bilåtervinnarna saknar kunskap om den nya tekniken. <br/>– Vi måste få utbildning på det här. För man gör bara fel en gång när det handlar om starkström, säger Michael Abraham på Sveriges Bilåtervinnares Riksförbund.

Vid årsskiftet rullade 7 928 laddbara fordon – plug in-hybrider och helelektriska fordon – i Sverige, enligt statistik från intresseorganisationen Power Circle.

Det innebär en ökning med 146 procent under fjolåret.

Den snabba uppgången har medfört att det inte hunnit skapas några rutiner för hur fordonen ska tas omhand efter en krock.

Eller när de med tiden blir uttjänta.

Bilretur, det nätverk av bilåtervinnare som jobbar direkt mot bilproducenterna, saknar instruktioner från tillverkarna.

– Det finns naturligtvis generell elutbildning, som alla seriösa bilåtervinnare har. Men de flesta elbilstillverkare har egna unika lösningar, och återvinnarna har inte de kunskaper som krävs. Vi måste få bilspecifik utbildning, säger Michael Abraham, som är vd för både Bilretur och Sveriges Bilåtervinnares Riksförbund (SBR).

Formellt sett är det fritt fram för vilken bilåtervinnare som helst att demontera ett batterifordon.

Vilket är helt fel, enligt Michael Abraham.

– När det gäller verkstäder är det bara certifierade mekaniker som får ta hand om rena elbilar. Men samma regelverk finns inte när det gäller demontering. Jag tycker att samma regler borde finnas hos oss.

Bil Sweden, ansvarig branschorganisation för tillverkare och importörer av personbilar, rekommenderar bilåtervinnarna att inte röra krockskadade elbilar.

– Vårt budskap till demonterarna är: Håll händerna borta och ring den auktoriserade återförsäljaren, säger Anna Henstedt, miljöansvarig på Bil Sweden och ledamot i organisationens återvinningskommitté.

Organisationen har lanserat hemsidan elbilsinfo.se, där man presenterar rekommendationer till bärgare, återvinnare, försäkringsbolag och andra som kan tänkas komma i kontakt med krockade elbilar.

– Men i princip är det bara biltillverkarna och räddningstjänsten som får hantera de här fordonen just nu, säger hon.

Enligt lagen om producentansvar måste biltillverkarna ta hand om krockade laddbara fordon. Och Anna Henstedt framhåller att de tar sitt ansvar på ett bra sätt.

– Hanteringen i dag bygger på att tillverkarna har ett stort intresse för att ta hand om sina egna bilar ute på fältet. Alla vill ju att elbilsintroduktionen ska gå till på rätt sätt, säger hon.

– Till exempel har Ford tre specialister i Tyskland som står stand-by hela tiden. De har i princip klippkort på flyget. Händer det något med en el-Ford här i Sverige så kommer de på stört.

Men i takt med att elbilarna blir fler och fler, blir det nuvarande systemet ohållbart. Det anser både Bil Sweden och SBR.

– Vi behöver en lösning där Bilretur kan hantera detta på nationell skala. Och vi måste få myndigheterna att förstå, att det borde krävas certifiering för att få återvinna batteribilar. För det här är ingen skrotbransch längre, det handlar om en specialiserad återvinningsverksamhet, säger Michael Abraham.

Bil Swedens återvinningskommitté vill, i det korta perspektivet, se ett fåtal specialiserade el- och hybriddemonterare väl spridda över landet.

– Men i det långa perspektivet, och då kanske vi talar framåt 2050, måste naturligtvis alla bilåtervinnare vara rustade för de här fordonen, säger Anna Henstedt.

Laddbara fordon i Sverige senaste åren

December 2012: 1 217 st

December 2013: 3 222 st

December 2014: 7 928 st

Tommy Harnesk

Mer om: Elbilar

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt

Läs mer