Övriga nyheter

Professor: Priset på bränslecell halverat om fem år

Professor Göran Lindbergh berättar om bränslecellstekniken i konceptbilen Sleipner för president Barack Obama. Från vänster Fredrik Reinfeldt, Barack Obama, Carina Lagergren, Göran Lindbergh, Rakel Wreland Lindström (skymd) och Peter Gudmundson. Foto: FREDRIK PERSSON / TT

Toyota har minskat kostnaden för bränsleceller med 95 procent sedan 2008. Ändå lovar bilföretaget att halvera dagens kostnad före 2020. <br/>– Helt realistiskt, säger bränslecellsprofessorn Göran Lindbergh.

Publicerad

Alla tillverkare brukar jobba med samma sak. Nyss var det PEM-cellernas livslängd (se förra uppslaget). Nu är det kostnadsreduktion. Därför kommer kostnaden för bränsleceller att gå ner ännu mer. Det är KTH-professorn Göran Lindbergh övertygad om.

– När Toyota lyckas reducera kostnaden med 50 procent kommer även alla andra att lyckas, säger han.

Prova Ny Teknik – 49 kr
för 1 månad


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här