Pris på snabbladdning väcker starka känslor

2015-02-24 23:00  

Elbolagens charmoffensiv mot elbilsägarna är över. Från att tidigare ha varit gratis att ladda kommer det att kosta. Först ut är Vattenfall och Fortum och snart följer Jämtkraft, Göteborgs Energi, Öresundskraft med flera efter.

När Ny Teknik i förra veckan uppmärksammade att de två eljättarna Vattenfall och Fortum börjar ta betalt på sina snabbladdningsstationer svallade känslorna hos Ny Tekniks läsare.

Inte bara över priset – 90 kronor för 30 minuter för att få ”full tank” – utan också för att de båda elbolagen lagt sig på exakt samma prisnivå och valt exakt samma prismodell, det vill säga pris per minut och inte pris per nedladdad kilowattimme.

På en enkel läsarfråga vad som är ett rimligt pris för att snabbladda ”full tank” svarar hälften av de 5 323 läsare som röstat att det ska vara gratis även i fortsättningen.

Bara 7 procent godkänner det pris som Vattenfall nu tar.

En tredjedel svarar att 30 kronor skulle vara rimligt medan en tiondel av de röstande är inne på helt andra nivåer – 150 kronor för ”full tank”.

– Personligen anser jag att det bara borde kosta hälften så mycket som Vattenfall och Fortum vill ha för snabbladdning, säger Örjan Hedblom, ansvarig utgivare för tidningen Elbilen i Sverige.

Miljöminister Åsa Romson uttalar sig för SVT och menar att signalvärdet i att göra en sådan här förändring just nu inte är optimalt.

– Jag tycker inte att det är en bra tajmning att nu diskutera att det ska bli dyrt att ladda elbilar, säger miljöminister Åsa Romson.

Samma sak säger Gröna Bilister.

– Detta besked kommer i ett läge när elbilsförsäljningen står och stampar på en låg nivå. Men när de laddbara bilarna blir så många att laddstationerna används flitigt kan de ta ordentligt betalt, säger Martin Prieto Beaulieu, presstalesman för Gröna Bilister.

Men tåget har börjat rulla. Enligt vad Ny Teknik erfar kommer i stort sett alla elbolag som investerar i offentliga snabbladdare att börja ta betalt redan i år – Jämtkraft, Göteborgs Energi och Öresundskraft till exempel.

Men ingen vill i förväg avslöja vilken prismodell man tänker sig – pris per minut, pris per nedladdad kilowattimme, fast månadsavgift eller engångspris oavsett hur mycket man laddar. Och inte heller vilken prisnivå man kommer att lägga sig på.

Grannarna Danmark och Norge får betala

I både Danmark och Norge kostar det att snabbladda.

Danska Clever säljer kontantkort laddade med 45 kWh för 300 kronor, 100 kWh för 600 kronor eller 225 kWh för 1?305 kronor. Det ger ett pris per kilowattimme på 5,80–6,66 danska kronor. I mobilen kostar 40 kWh 350 kronor. Det blir 8,75 danska kronor per kilowattimme.

I Norge tar EV -Power, som också har en station i svenska Storlien, 115 kronor för en laddning med sms-betalning och 299 kronor för ett månadsabonnemang. Då får man snabbladda hur mycket som helst. Fortum i Norge tar 2,50 kronor per minut med sms-betalning.

Fortsätt rösta i vår undersökning

I måndags hade 5?323 personer röstat på hur dyr de tycker att elbilsladdning med snabbladdare ska vara. En stor majoritet tycker att Vattenfalls och Fortums nya nivå är för hög. Tyck till du också!

Gratis: 49 procent.

30 kronor: 32 procent.

90 kronor: 7 procent.

150 kronor: 11 procent.

Lars Anders Karlberg

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Debatt