Öl byggde upp undret Boulder

2015-06-24 08:54  
Helen Ahlbom

KRÖNIKA. Det har skrivits tusentals böcker om konsten att skapa ett nytt Silicon Valley. Men frågan kvarstår: Vad är det som får fart på utvecklingen av nya idéer i ett företag, en region, ett land?

Det är just den fråga som nu sysselsätter statsminister Stefan Löfvens Innovationsråd. En huvuduppgift för denna samling experter blir rimligen att söka goda föredömen på andra håll i världen. Best practice, som det brukar heta.

Jag har det senaste halvåret besökt två av världens hetaste platser för nystartade teknikföretag. Israel, som har fler innovationsföretag per invånare än något annat land. Och Boulder, Colorado, den stad i USA med flest unga teknikföretag per invånare.

Förvånansvärt mycket skiljer faktiskt mellan framgångsrecepten.

I Israel förklaras framgången av regeringens inkubatorprogram för nystartade teknikföretag på 1990-talet och programmet för privat och statligt riskkapital, Yozma. I Boulder har alla framgångsrika satsningar varit privata. Det gäller både inkubatorn Galvanize med sina 80 företag och acceleratorn Techstars som investerat i uppemot 600 bolag.

Det som förenar är att båda platserna talar mycket om riskvilja och oräddhet. I Israel ofta med hänvisning till den tuffa militärtjänstgöringen. Entreprenören Yotam Cohen ser stora likheter mellan militären och att driva ett företag. ”I båda fallen jobbar du i team, ofta under långa arbetsdagar och under stor osäkerhet. Inget är omöjligt.”

I Boulder pekar man på den fantastiska naturen som lockar många äventyrliga teknikintresserade ungdomar, i kombination med en hippiekultur som sägs vara en förklaring till viljan att testa nytt. ”Här älskar folk att klättra i berg. De är risktagare, och jämför utmaningen att starta ett bolag med den att ta sig uppför klipporna The Flatirons”, säger Ken Apple, på Sendgrid, ett av Boulders unga framgångsrika företag.

Det är föga förvånande att det är Israels statliga program, snarare än hippiekultur, som i första hand verkar inspirera Stefan Löfven. Men möjligen borde han kasta ett öga även på en mindre uppmärksammad aspekt av undret i Boulder.

I lilla Boulder, som har över 30 mikrobryggerier, snackas det nämligen mycket om öl. Under Boulder Startup Week slogs jag av den sköna blandningen av lek och allvar. Jag minns speciellt ett evenemang för avancerade dataanalytiker, som inleddes med gratis öl. Där var ett väldans liv. Men så fort de körde i gång med föredragen blev det ordning i leden.

Experterna var imponerande och tidshållningen stenhård. Till sist fick varje företag som sökte en speciell kompetens en minut för marknadsföring. Alla avslutade med att de hade gratis öl. Utom en kille, som tvingades medge att hans företag var i ett så tidigt skede, att han inte hade pengar att erbjuda gratis öl – än.

I Sverige skulle ett naturligt första steg kunna vara gratis öl på Innovationsrådets möten. Eller vad säger du, Stefan?

Mer om: Öl

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt

Läs mer