Nystartade bolag samlas vid Klippiga bergen

2015-06-09 05:00  

Silicon Valley har blivit för dyrt. Google bygger sitt nya jättelabb i Boulder i Colorado i stället. Här är lönerna och hyrorna lägre samtidigt som den fantastiska naturen lockar landets vassaste ingenjörer.

Boulder vid kanten av Klippiga bergen, en gång mest känt för sina hippies och bergsklättrare, har blivit en av USA:s hetaste städer för unga utvecklingsföretag. Här är kostnadsläget lägre än i Silicon Valley, och de höga bergen, de 144 vandringslederna och de 30 mikrobryggerierna lockar de mest kompetenta ingenjörerna.

Bara ett stenkast från Boulders populära gågata Pearl Street har mer än 100 nystartade teknikföretag sina kontor. Det är imponerande i en stad med bara 100 000 invånare, ungefär lika många som Helsingborg.

Här finns flest ingenjörer och forskare per anställd än i någon annan stad i USA. Här finns också överlägset flest unga teknikbolag per invånare, mer än dubbelt så många som San Jose i Kalifornien. Boulder med 35 minuter till närmaste skidort har sex gånger fler utvecklingsbolag per invånare än snittet i USA.

Ett av dem är Gnip som förra året köptes av Twitter för en miljard kronor. Ett annat är Sendgrid som det ryktas att Amazon och Foursquare är intresserade av. Flera Silicon Valley-företag har varit här och shoppat. AOL har köpt det sociala mediebolaget Social Thing och Google lockades av 3d-bolaget Sketch Up.

Sökjätten sålde visserligen det bolaget för några år sedan, men valde att stanna i Boulder och expandera. Nu jobbar över 400 ingenjörer med utveckling av bland annat Google Earth, Google Drive och olika betalningslösningar. För att klara den fortsatta tillväxten bygger sökjätten ett nytt labb några kvarter bort. Det blir ett av bolagets största efter Silicon Valley. Den nya byggnaden ska vara klar 2017 och ha plats för över 1 500 personer.

Googles Boulderchef Scott Green motiverar expansionen med att det varit lätt att hitta teknisk kompetens i området, och att i Boulder finns mycket av det Google står för. Ett öppet sinne bland annat.

– Folk som bor här älskar att klättra i berg. De är risktagare, och jämför utmaningen att starta ett bolag med den att ta sig uppför klipporna The Flatirons, säger Ken Apple, som jobbat med Sendgrid sedan 2009.

Det goda samarbetsklimatet är en annan förklaring till Boulders framgång.

– Stadens mantra är ”You’ve got to give before you get” – ”Du måste ge innan du får” och det har skapat en bra grogrund för utvecklingsföretag och investerare, säger Bing Chou, grundare av nystartade Simpler, som utvecklat en tjänst för bilåterförsäljare.

En tredje orsak bakom Boulders uppsving är den privata acceleratorn Techstars. Den grundades här 2006 finns numera på flera platser världen över.

Techstars tuffa ”boot camp”, tre månaders drillning i entreprenörskap och stöttning av namnkunniga mentorer, lockar unga företagare. Hittills har 524 bolag gått igenom den intensiva kursen. Av dessa är 400 fortfarande aktiva, 68 har köpts upp och 58 har lagts ner.

Bara en procent av dem som söker till Techstars kurs antas. Företagarna som faller på målsnöret saknar två saker, enligt David Cohen, vd för Techstars: passion och en bra förklaring till deras drivkraft.

– Att de vill förändra världen är viktigare än siffrorna i deras excelark.

Cohen vill också att personerna i ledningen ska ha jobbat ihop tidigare. Han frågar alltid vad de inte gillar hos varandra. Om de inser och accepterar varandras svagheter litar han på att de kan stötta varandra.

David Cohen beskriver sig själv som en riktig tekniknörd med närmare 600 teknikbolag i sin fonds portfölj. Han var en av de första som investerade i det haussade nättaxibolaget Uber. Redan 2009 gick Techstars in med ungefär 400 000 kronor i den första finansieringsrundan på 40 miljoner konor.

När Cohen träffade Ubers blivande vd Ryan Graves hade bolaget inga bilar, bara en massa idéer.

– Jag bestämde mig för att investera i bolaget efter 15 minuter. Jag gillade helt enkelt killen, berättar David Cohen.

Uber värderas i dag till 41 miljarder dollar, ungefär 350 miljarder kronor. En procents andel är alltså värd ungefär 3,5 miljarder kronor.

– Så det var en väl investerad kvart, säger Cohen.

Det finns förstås svaga punkter även i detta så framgångsrika ekosystem för unga teknikbolag. Boulder har visserligen ett universitet, University of Colorado, men den akademiska nivån kan inte alls jämföras med Caltech, Stanford och Berkeley i Kalifornien eller Harvard och MIT i Massachusetts.

Staden lider också av växtvärk. Långt ifrån alla är glada över att Google expanderar just här. Kritikerna varnar för stigande priser på fastigheter och ännu längre bilköer. Staden har vuxit snabbt de senast åren, och invånarna klagar redan på trafiken och bristen på parkeringsplatser.

Konkurrensen om de bästa talangerna blir också hårdare när sökjätten expanderar, menar kritikerna. Då vinner giganter som Google, på bekostnad av de små uppstickarna, varnar några.

Men andra är entusiastiska:

– Vi ser det som en fantastisk möjlighet. De lockar hit intressant folk, som vi också kommer att träffa på olika lokala möten, säger Jud Valeski, en av grundarna av Gnip.

Techstars David Cohen tror inte att konkurrensen om talangerna ökar.

– De som gillar tryggheten i ett storföretag, som Google, kommer att gå dit. Men det finns också ingenjörer som lockas av risken med unga teknikbolag, där det också finns en kraftig uppsida i aktierna.




Följ Ny Teknik på Facebook!



Prenumerera på Ny Tekniks kostnadsfria nyhetsbrev – direkt till din mejl!

Boulder

  • Bästa stad för startups i USA (BW 2011).
  • Flest ingenjörer och forskare per arbetskraft i USA (National Science Board, 2008).
  • Näst lyckligaste staden i USA, efter Lincoln, Nebraska (Gallup 2014).
  • Mesta äventyrsstaden i USA (National Geographic 2015).
  • University of Colorado stoltserar med fyra Nobelpristagare.
  • Tredje bästa Foogie-staden.
  • 300 soldagar per år.
  • Över 30 mikrobryggerier.
  • 35 minuter till närmaste skidort.
  • 144 vandringsleder.
Mer om: Start-up

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt

Läs mer