Nya regler kan sänka farten på drönare

2015-01-26 13:59  

Marknaden för civila drönare växer snabbt, men nya krav och regler kan sätta käppar i hjulet för utvecklingen.

Säg drönare och de flesta tänker på krigshärdar. Men även den civila användningen av obemannade farkoster växer snabbt.

I dag står de för 11 procent av marknaden på totalt 46 miljarder, enligt flyganalysföretaget Teal Group.

Bakom den snabba utvecklingen står flera trender: små billiga digitalkameror, miniatyriseringen av elektronik, tillgång till bra, billiga sensorer och programvaror för insamling och analys av bilder.

– När vi startade var vi tvungna att skicka beräkningarna till ett datakluster. Nu klarar man det på en ordinär speldator, säger Ola Friström, vd på Smartplanes i Skellefteå som tillverkat obemannade flygplan sedan 2005.

I takt med att allt fler civila drönare får uppdrag inom bevakning, stadsplanering, mätning och annat så ökar också risken för olyckor. I början av december stängdes till exempel trafiken på Bromma flygplats på grund av en drönare inom flygplatsens kontrollzon. En annan risk är att människors privata sfär kränks.

Reglerna skiljer sig åt mellan olika länder och både i USA och inom EU är nya regelverk på gång. I Sverige krävs tillstånd från flera myndigheter för att få använda drönare professionellt. Bland annat kan flygningar med kamera, där man kan identifiera människor, falla under kameraövervakningslagen.

– Det är viktigt med ett regelverk som är anpassat både till potentialen och till riskerna. Går det i fel riktning kan den slå ihjäl hela branschen, säger Ola Friström.

För att få flyga utom synhåll ställs tuffa krav i Sverige och flera andra länder. Linköpingsföretaget Cybaero, som utvecklar och säljer obemannade helikoptrar, har därför bland annat riktat sig mot Kina där man fått en order från kinesiska tullen för övervakning.

– Generellt är regelverket tuffare i Sverige än i Asien, men vi hoppas att vi kan visa samhällsnyttan de här systemen ger och att de är tillförlitliga. Förhoppningsvis kan det påverka regelsystemet, säger Cybaeros vd Mikael Hult.

Jämfört med bemannade helikoptrar blir det oftast mer kostnadseffektivt, kräver mindre bränsle och bullrar mindre. Uppdragen utförs ofta på otillgängliga och farliga platser.

– Dessutom är många av övervakningsjobben väldigt monotona, säger Mikael Hult.

För att få flyga en drönare krävs först flera tillstånd

  • All kommersiell flygning med drönare kräver tillstånd från Transportstyrelsen. Hittills har 360 sådana tillstånd beviljats, nästan alla gäller olika former av flygfoto.
  • För mindre drönare, som väger max sju kilo, räcker det med en anmälan samt loggbok över alla flygningar.
  • Större drönare kräver praktiskt och teoretiskt prov.
  • För att flyga utom synhåll krävs en särskild dispens från Transportstyrelsen.
  • För spridning av flygbilder krävs tillstånd från Försvarsmakten.
  • Filmning på allmän plats kräver tillstånd från länsstyrelsen.
  • Flygning i närheten av en flygplats kräver tillstånd från trafikledningen.

Marie Alpman

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Debatt