Övriga nyheter

Nya knepet ska hindra tågstopp

Peter Larsson. Foto: Trafikverket
Kolet går längre ner på sidorna. Foto: Schunk
Tekniken med isskrapa provades på en bar kontaktledning för att kolla att den klarade 60 km i timmen utan att skada ledningen. I vinter planeras ”skarpa” prov norr om Ånge. Foto: Karma
Roller för att lägga glycerol på kontaktledningen. Provas på en del av Malmbanan. Foto: Karma
Ström drivs genom kontaktledningen för att värma bort isen. Foto: Match Schedin
Isskrapan påminner om en vanlig strömavtagare.

Trafikverket testar tre metoder för att motverka isbildning på kontaktledningar.Två av dem kan bli verklighet.

Publicerad

Rimfrost och isbildning på kontaktledningarna har varit boven bakom många tågstopp i vintertrafiken. Rimfrosten gör att det blir sämre kontakt mellan ledningen och tågens strömavtagare. Det uppstår gnistor och ljusbågar som skadar kolslitskenan på strömavtagaren, skador som gör att den kan fastna i kontaktledningen och riva ner den.

– För några år sedan tog vi fram en ny kolslitskena som är slitstarkare. De större tågoperatörerna har gått över till den här skenan och det har löst mycket av problemen. Men inte alla, säger Peter Larsson på Trafikverket.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här